V70BiFuel03 skrev:Jag har kört en s60 170h automat som hyrbil i ett par månader + att min tidigare 850t5 var automat & min nuvarande V70 Bi-fuel är automat.
För närvarande så är min kära V70 på Bilia (lämnades in idag) & har fått låna en 855 t5 manuell att ha under tiden. Det är inte det att jag inte kan köra manuell utan snarare att jag helt enkelt inte tycker om det. Hade inte suttit mer än 5 minuter i 855án förrän jag började svära för mig själv. Jag kommer ALDRIG att köpa en manuell bil....NO FUCKIN WAY! Det är förstås en smaksak, alla blir saliga på sitt....men, iom att jag kör mest inne i stan med köer, vägbulor & skit så är automaten helt enkelt en bekvämlighet som jag inte vill vara utan.
Det som en tidigare medlem sade angående vikten/nyttan av oljebyte i automatlådan har jag fått bekräftat av min mekaniker oxå (förlänger tydligen livslängden avsevärt). Med tanke på att de flesta taxibilar är automat & de får en j-a massa mil på sig & klarar det så ska väl en "vanlig" bilägare inte behöva oroa sig för mycket.
Jag tror på något sätt att svensken pga ekonomiska skäl generellt försöker att intala/motivera för sig själv att automatlådan har diverse nackdelar (jo, den är dyrare i inköp & har högre bensinförbrukning) för att känna att den manuella är rätt val. De flesta jag känner som har haft en tveksam inställning till automat har efter att ha kört den ett tag ändrat uppfattning till att vara positiva till den.
Även om lådan mot förmodan skulle rasa så är det ingenting som inte går att lösa (ekonomiskt sett) med en utbyteslåda inklusive jobb (om du känner en bra mek).
Precis som du säger så NO FUCKIN WAY att jag kör automat :-p
JA det är en smaksak, men jag föredrar att själv kunan kontrolera bilen o dess växlingar
Ser det som onödigt att köra istan med en T5a om man inte kan utnyttja den