Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvoknasen
Tja! Har en V70N där det bara sitter en "kåpa" utan larmdiod i hålet på instrumentpanelen.
Dock är kablage osv draget upp till kontakten.

Men enligt VIDA så är det inte larm i bilen.
Skaffade en larmdiod och kopplade in men antar att det är mjukvaran som styr om det skall gå signal till dioden? (blinkade inte efter låsning).
Kan någon bekräfta detta, för volvo visste inte när jag kollade med dem, utan kunde bara tro att det kanske skulle fungera, men mjukvaran kostade 2500 så var inte så sugen på att chansa...

Annars, om man inte vill eftermontera larmet/mjukvara, kan man enkelt på något sätt få dioden att blinka?
(vet att det inte hjälper något i slutändan, men man KANSKE slipper pundare och annat pack att ge sig på bilen iallafall)

MVH
JOHAN
Användarvisningsbild
av wissel
Jag har svårt att tro att du skulle få Dioden att blinka faktiskt :-( CAN styrt !
Vore jag du så skulle jag nog inhandla en modern Blinkdiod lite dyrare variant som placeras till vänster
på vindrutan, med blått sken som syns rejält. Har sett en del nyare volvosar
som haft dessa. Vet inte om det är original eller "utifall att" tänket gäller ? Men det skall vara dom som ger 1 blink per sek.
inte Biltemas billiga variant för den lurar inte ens en pundare.....
av Volvoknasen
wissel skrev:Jag har svårt att tro att du skulle få Dioden att blinka faktiskt :-( CAN styrt !
Vore jag du så skulle jag nog inhandla en modern Blinkdiod lite dyrare variant som placeras till vänster
på vindrutan, med blått sken som syns rejält. Har sett en del nyare volvosar
som haft dessa. Vet inte om det är original eller "utifall att" tänket gäller ? Men det skall vara dom som ger 1 blink per sek.
inte Biltemas billiga variant för den lurar inte ens en pundare.....
Ok, då var det lite som jag misstänkte, mjukvaran och den är på tok för dyr bara för att få blinket..
Precis min tanke, MEN jag borde väl isåfall kunna placera dioden i befintlig hållare så att säga, och bara hitta något som ger + & - signal, för då ser det kanske mest orginal ut om man ser till modell på bil. hehe ja, de från biltema har inte ens fallit mig in i att titta på, som du säger så lurar det nog inte ens dem :P
Detta föder ett par följdfrågor..

Någon som kan länka till en blinkdiod som är av passande modell?
Samt vart bör jag ta signal ifrån, något som startar när jag låser bilen så man slipper "kommaihåg" att starta den manuellt och stänga av..

MVH
av Volvoknasen
TJA!

Drar upp min gamla tråd igen då jag tänkt att försöka lösa dä framöver.
så även fast kablarna är dragna till larmdioden så måste alltså mjukvaran laddas för att få signal till denna?
Alltså enda alternativet är att eftermontera en eftermarknadsdiod med korrekt "blinkintervall"?

MVH
JOHAN
Användarvisningsbild
av wissel
Kolla i Vida åxå vilka övriga funktioner som sitter i den lilla
enheten som saknar Lysdiod ! Vill minnas att det sitter
en ljus/värmesensor som kompenserar ACn vid starkt solljus. Så det är
inte bara att "ta bort" den o stoppa dit någon annan med lysdiod.
Så rör du den så skiter det sig på något annat. Ingenting i en V70 sitter
i bilen på slump.....:-)
Användarvisningsbild
av greeeken
Volvoknasen skrev:TJA!

Drar upp min gamla tråd igen då jag tänkt att försöka lösa dä framöver.
så även fast kablarna är dragna till larmdioden så måste alltså mjukvaran laddas för att få signal till denna?
Alltså enda alternativet är att eftermontera en eftermarknadsdiod med korrekt "blinkintervall"?

MVH
JOHAN
Rätt skrivet av dig.
av Volvoknasen
wissel skrev:Kolla i Vida åxå vilka övriga funktioner som sitter i den lilla
enheten som saknar Lysdiod ! Vill minnas att det sitter
en ljus/värmesensor som kompenserar ACn vid starkt solljus. Så det är
inte bara att "ta bort" den o stoppa dit någon annan med lysdiod.
Så rör du den så skiter det sig på något annat. Ingenting i en V70 sitter
i bilen på slump.....:-)
OK. Men gör det verkligen de i täckkåpan som sitter där utan diod på N-modellen?
Får kolla vad som står i VIDA.

MVH
JOHAN
greeeken skrev:
Rätt skrivet av dig.
OK, attans, men tack för hjälpen :)

MVH
JOHAN

Funderade du också på en Subaru Solt[…]

Jag har ingen aning om sådana sensorproblem […]

Stefans 968

Fick hem plåtarna idag. IMG_1338.jpeg