Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SkurkPontan
Har precis skaffat en jättefin 855, :)
Har som sagt problem med knack.

Har kört runt ännu lite mer och lyssnat å lyssnat och kört lite mer för att höra.

Så här går det till:
1. bromsar lite
2. det börjar ticka ca 60ggr/min kör upp till 100m (detta går över 1/3 av gångerna)
3. det börjar ticka dubbelt så fort i några sekunder och sen kommer ett snabbt ljud som liknar en "slagborr" (nästan som att en av två rörliga delar låser sig)
4. då trycker jag ner bromsen, vid fotläget ca 5cm ner känns ett hårt, nästan låst motstånd som går att pumpa bort.

* När jag bromsar till ett visst läge på pedalen, (kanske trycker ner den 5cm) så hörs ett tickande från motorrummet De gångerna mitt problem uppstår fortsätter det att ticka likadant och när jag kört 5-100m övergår tickandet i ett ljud som jag bäst kan beskriva som slagborr i betong.

* Om man "möter" bromspedalen när det börjar att knacka fortare så känner man vibrationerna i foten. då måste man bromsa bort det.

* Ljudet verkar komma från mitt inne i motorrummet och inte från själva bromsarna.

Där jag vill se efter på min egen magkänsla är där bromsen sitter ihop med växeln och gasen, var i motorrummet borde jag se efter då?
av *pettson*
SkurkPontan skrev:Har precis skaffat en jättefin 855, :)
Har som sagt problem med knack.

Har kört runt ännu lite mer och lyssnat å lyssnat och kört lite mer för att höra.

Så här går det till:
1. bromsar lite
2. det börjar ticka ca 60ggr/min kör upp till 100m (detta går över 1/3 av gångerna)
3. det börjar ticka dubbelt så fort i några sekunder och sen kommer ett snabbt ljud som liknar en "slagborr" (nästan som att en av två rörliga delar låser sig)
4. då trycker jag ner bromsen, vid fotläget ca 5cm ner känns ett hårt, nästan låst motstånd som går att pumpa bort.

* När jag bromsar till ett visst läge på pedalen, (kanske trycker ner den 5cm) så hörs ett tickande från motorrummet De gångerna mitt problem uppstår fortsätter det att ticka likadant och när jag kört 5-100m övergår tickandet i ett ljud som jag bäst kan beskriva som slagborr i betong.

* Om man "möter" bromspedalen när det börjar att knacka fortare så känner man vibrationerna i foten. då måste man bromsa bort det.

* Ljudet verkar komma från mitt inne i motorrummet och inte från själva bromsarna.

Där jag vill se efter på min egen magkänsla är där bromsen sitter ihop med växeln och gasen, var i motorrummet borde jag se efter då?
Ledsen att jag citerar..
Men jag vill att du läser din egen text.
När du nu läst den vill jag påminna dej om att du har ABS på din bil. Något du som förare borde känna till. Du beskriver hur det låter och beter sej när abs systemet jobbar i bilen.
ABS systemet sitter i motorrummet, på torpedväggen.
Din sista rad: Det kommer aldrig att hända. Enda stället där bromsen sitter ihop med gasen.. men ALDRIG med växeln, är på insidan av torpedväggen där dina pedaler sitter fast.
Pedalstället är totalt ointressant i felsökningssynpunkt. Men vill du se det så kan du naturligtvis ta bort täckkåpan vid pedalerna så är det fri sikt.

Då återstår att berätta att ditt system tror att ett av dina hjul står stilla, alternativt att systemet har ett tryckfall internt. Det tror alltså att ett hjul låst sej. Det betyder i sin tur att du troligen har en ABS krans fram som gett upp och systemet blir lurat. Eller luft i systemet, eller en trasig huvudbromscylinder.
Jag vill också med tanke på din grundkunskap råda dej till att lämna in bilen för reparation, hos en kunnig vän, eller en verkstad.
Det är inget illa ment, men det är säkerhetsdetaljer vi pratar om, som dessutom lätt blir väldigt dyrt att reparera om man gör fel från början.
Användarvisningsbild
av andreasw
goddamnswede skrev:Les denne tråden, sjekk om du fortfarande har dina shims på bakbremsene. Uten shims får du resonans ved brems i lave hastigheter..
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=105316
Nu blev jag väldigt intresserad! Jag har vibrationer ifrån bakbromsarna. Hur ofta kan dessa skivor på vind? Gissar på att det är väldigt liten chans. Jag har inte dessa schims på mina bakbromsarna. Kan det ge upphov till vibrationerna? Har väl en rostkant längst ut. Men det känns som belägen borde ha nött till sig på de flera hundra milen vi kört.

Jaja, det kanske bara är vinda skivor och eller dåliga.

Sorry för "trådkap"!
Uten shims er muligheten stor for at du får ressonans i bremsene. Ofte forsvinner dom ved bremsekloss bytte.
Anbefaler på det sterkeste at du kollar opp om du har dina. På min 850 holdt bilen på att rista sønder :-)

Shims var umiddelbar fix på min..
av *pettson*
Det vanligaste bak är dålig inkörning, det i sin tur gör sen att när man lyckas köra dom varma så skevar dom värre ju varmare dom är.
Åtgärd: Gå igenom oken så dom gör sitt jobb utan problem, byt sen skivor till nya. Det är inte ekonomiskt försvarbart idag att svarva skivorna då dom dessutom bara har 1mm per sida i slitmaterial sen nya.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS