NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av htchd2
Hej!

För ungefär 2 månader sen luktade det brännt efter en körning, viste då inte var det kom i från o tänkte inte på det mer. Det hände nårra dagar då tror jag o sen slutade det, men nu igår hände detta igen efter att jag klev av bilen på jobb parkeringen. En arbetskamrat som är lite mer kunnig än jag råkade just parkera sin bil oxå så jag passade på att fråga var brännluktet kom ifrån, han sa att det var bromsen, höger bak som var problemet, det va väldigt varmt o fälgen var oxå varm. Då kom jag att tänka på att när jag serva bilen efter besiktningen så påpeka service killen att det va anliggning på höger bak bromsen. Det kostiga är att när jag körde tillbaka hem från jobbet på dagen var det inga problem o bromsen luktade inte som det gjorde o den var precis lika ljummet varm som resten av bilen. Så det händer inte alltid utan kan hända ibland. Vad jan det vara? Det är föresten en volvo s40 1.8f det handlar om
Användarvisningsbild
av HayabusaMan
Förmodligen bara kärvande belägg, alternativt handbromswire, hävarm

ta isär grejerna och sätt ihop igen (om inte skivor och belägg är slut dvs)

Borsta rent med handstålborste ev fila lätt beläggens glidyor (se bild) och den ytan de jobbar på, och applicera sen tunt med kopparpasta el aluminiumpasta på baksidan av beläggen samt glidytorna (ej så mycket att det kan komma i kontakt med friktionsytorna)
Ska du pressa in kolven behövs ett specialverktyg för det.

Åker man runt och bromsar hårt innan man parkerar så blir det dock självklart varmt

här är en snubbes variant
Bilagor
2011-04-13_034157_0900c8af825490d1_80_60.gif
2011-04-13_034157_0900c8af825490d1_80_60.gif (14.79 KiB) Visad 9771 gånger
Senast redigerad av 3 HayabusaMan, redigerad totalt 0 gång.
av htchd2
Jag tror inte bromsskivan eller beläggen är slut, då hade service killen påpekat det kanske. Problemet är att jag har noll koll på sånt, kommer förmodlingen inte kunna göra det på egen hand, samtidigt vågar man inte lämna in då man brukar bli rånad i verkstaden
av dieselputte
Mitt råd baserat på egna erfarenheter är att rengöra/smörja/motionera parkeringsbromsens hävarm som lätt börjar kärva pga smuts och rost. Anledningen att det kärvar är att den fjäder som skall dra tillbaka hävarmen är för svag. Hävarmen måste gå tillbaka till neutralläget när man släppt bromsspaken så självjusteringen greppar om. Gör den inte det så hamnar man i ett läge där bromsen ligger på, vilket utvecklar värme+lukt. Man märker detta lättast genom att spaken blir slapp och får mindre motstånd när man drar åt.

Ursäkta "Hayabusaman" , men 5-56 är inget bra medel för gummipackningar i bromsok så undvik 5-56 i närheten av gummidetaljerna, på övriga detaljer är ok. Silikonsprej är bättre eftersom silikon inte löser upp gummi. Silikon har dessutom bättre krypverkan.

Jag hade problem med mitt vänstra bakre ok för flera år sedan, blev så jävla varmt att beläggets slityta gick i bitar. Nu gör jag rent och smörjer/motionerar hävarmarna varje gång jag skiftar hjul vår/höst. Har inte haft ett enda problem sen jag började med det.

Ha tålamod, det kan krävas många motioneringar av hävarmen innan den går lättare. Använd en större polygrip och koppla loss vajern. Glöm inte sätta tillbaka den när du är klar.
Användarvisningsbild
av HayabusaMan
dieselputte skrev:Mitt råd baserat på egna erfarenheter är att rengöra/smörja/motionera parkeringsbromsens hävarm som lätt börjar kärva pga smuts och rost. Anledningen att det kärvar är att den fjäder som skall dra tillbaka hävarmen är för svag. Hävarmen måste gå tillbaka till neutralläget när man släppt bromsspaken så självjusteringen greppar om. Gör den inte det så hamnar man i ett läge där bromsen ligger på, vilket utvecklar värme+lukt. Man märker detta lättast genom att spaken blir slapp och får mindre motstånd när man drar åt.

Ursäkta "Hayabusaman" , men 5-56 är inget bra medel för gummipackningar i bromsok så undvik 5-56 i närheten av gummidetaljerna, på övriga detaljer är ok. Silikonsprej är bättre eftersom silikon inte löser upp gummi. Silikon har dessutom bättre krypverkan.

Jag hade problem med mitt vänstra bakre ok för flera år sedan, blev så jävla varmt att beläggets slityta gick i bitar. Nu gör jag rent och smörjer/motionerar hävarmarna varje gång jag skiftar hjul vår/höst. Har inte haft ett enda problem sen jag började med det.

Ha tålamod, det kan krävas många motioneringar av hävarmen innan den går lättare. Använd en större polygrip och koppla loss vajern. Glöm inte sätta tillbaka den när du är klar.
Du har rätt, silikonspray på gummipackningarna. När jag nämnde 5-56 menade jag att insidan av kolven fick sig en dusch för att det blir en del rost där. Men jag hade lika gärna kunna kletat i aluminiumpasta eller nåt annat också.

Även på glidbultar å dess gummitätningar "ska" man använda tex silikonfett istället för vanligt universalfett el dyligt.

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]