- mån 06 apr 2015, 08:12
DSTC fanns redan 2000 som tillval, men det blev nog Standard med DSTC runt 2004 va?
Moderator: Moderatorer
johnnype skrev:DSTC fanns redan 2000 som tillval.....?Nej, inte på AWD. Först med Haldex blev det (tekniskt) möjligt att kombinera DSTC med AWD.
olabil skrev:Jag blir bara mer förvirrad nu. Men takk för hjälpen.Haldexklumpen är kortare och tjockare, samt saknar urskärningar/ventilation.
Skulle verkligen uppskatta en bild på en haldexaksel så jag vet vad jag ska gämföra med.
milktrucker skrev: ↑mån 06 apr 2015, 10:33 V70XC på bakluckan = modellår 1997 - 2002 = momentrörVar nyligen och kollade på en MY2002 (bensin, motorkod B5244T3, första registreringsdatum 13.12.2001 i Frankrike) där det stod XC70 på bakluckan, men den hade visco. Jag vet förstås inte helt säkert om bakluckan var bytt men det såg inte ut så.
XC70 på bakluckan = modellår 2003 och nyare = haldex AOC
momentröret i sig är ingen dålig uppfinning om man bara gillar bilen i sig. Systemet fungerar och du kommer att komma fram på vintern efter att framhjulen spunnit några varv. Ställer man mycket höga krav på att drivlinan ska kunna köra i sand, snö, lera etc så är haldex ett bättre alternativ.
automatlådorna är däremot ett känsligt kapitel. de 5-stegade lådorna(AW55) hade många problem i början och det blev inte helt felfria 7 år senare heller.