Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

olabil skrev:Jag blir bara mer förvirrad nu. Men takk för hjälpen.
Skulle verkligen uppskatta en bild på en haldexaksel så jag vet vad jag ska gämföra med.
Haldexklumpen är kortare och tjockare, samt saknar urskärningar/ventilation.
V70XC på bakluckan = modellår 1997 - 2002 = momentrör
XC70 på bakluckan = modellår 2003 och nyare = haldex AOC

momentröret i sig är ingen dålig uppfinning om man bara gillar bilen i sig. Systemet fungerar och du kommer att komma fram på vintern efter att framhjulen spunnit några varv. Ställer man mycket höga krav på att drivlinan ska kunna köra i sand, snö, lera etc så är haldex ett bättre alternativ.
automatlådorna är däremot ett känsligt kapitel. de 5-stegade lådorna(AW55) hade många problem i början och det blev inte helt felfria 7 år senare heller.
milktrucker skrev: mån 06 apr 2015, 10:33 V70XC på bakluckan = modellår 1997 - 2002 = momentrör
XC70 på bakluckan = modellår 2003 och nyare = haldex AOC

momentröret i sig är ingen dålig uppfinning om man bara gillar bilen i sig. Systemet fungerar och du kommer att komma fram på vintern efter att framhjulen spunnit några varv. Ställer man mycket höga krav på att drivlinan ska kunna köra i sand, snö, lera etc så är haldex ett bättre alternativ.
automatlådorna är däremot ett känsligt kapitel. de 5-stegade lådorna(AW55) hade många problem i början och det blev inte helt felfria 7 år senare heller.
Var nyligen och kollade på en MY2002 (bensin, motorkod B5244T3, första registreringsdatum 13.12.2001 i Frankrike) där det stod XC70 på bakluckan, men den hade visco. Jag vet förstås inte helt säkert om bakluckan var bytt men det såg inte ut så.
Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]