Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Snacksalig
VolvoB20 skrev:
Snacksalig skrev:Jag har XC70 Fwd.
Valet blev enkelt då firman inte godkänner mer än 150 g CO2 / km.
XC70 D5 AWD 6-speed har bara 137 gram
Manuell, va? Jag glömde säga att automat var ett av mina krav.
Användarvisningsbild
av Snacksalig
sony skrev:AWD alla dagar. Xc modeller borde ha det som standard. Vad är påengen med xc70 eller någon annan xc modell utan AWD??? Gammalt och gammalt men det känns rätt. Bara för att VEA är nytt betyder i te att det känns rätt. Och sluta ta upp den falska säkerheten bakom AWD så fort ni vill försvara era FWD.en AWD är säkrare en en FWD om man kör som en normal människa.
Varför ska just xc-bilarna ha awd?
Användarvisningsbild
av Snacksalig
MrMupp skrev: Utan att lägga värdering i vilken modell som är bäst mellan nya VEA/FWD eller gamla 5-stånkan/AWD, så kan jag gå i god för att har man väl provat AWD så vill man inte gå tillbaks. Framkomligheten är löjligt mkt bättre på vintern. Isiga gator, igensnöade backar, blöthala korsningar. I ingen av fallen får man minsta antydan till släpp med AWD.
Jag tror säkert att awd är bra på det du säger. Men det eviga tjatet om awd som säkerhetsfeature gör mig trött.
Om bara någon kunde motivera det?

...och man hör inte samma tjat kring v70 eller v60, bilar som också finns med awd.
Av någon anledning så har alla snöat in på att just xc-bilar "ska ha awd".
Användarvisningsbild
av Snacksalig
sony skrev:
s6025t skrev:En sådan körjournal är väl ingen större bedrift att få till om man kör 6.2km på 9 minuter klart den går snålt då vore kul o se över några 100mil vad snittet är
Ok jag ska köra 200mil för att kunna bifoga bilden ,skojar du ? Förbrukningen kan bara gå ner ju längre man kör.
Jag försöker inte lura någon utan det här är motorväg och i stadstrafik drar bilen mer. Jag kör mest stad nästan hela tiden. Jag ville bara visa att "gammla motor" kan också gå snålt.
Själv körde jag ToR till landstället idag. 15 mil enkel resa.
Snittförbrukning 0,45 l/mil.
Men då körde jag helt igenom skyltad hastighet, 50 70 90 110 och 120.
Kristen bilkörning. Och ja, jag kände mig väldigt gubbig.
Användarvisningsbild
av apersson850
Konstaterade nyss att min nöjer sig med 1,3-1,4 l/mil i ca 170 km/h, men höjer jag till den begränsade toppfarten, alltså 210 km/h, då fyller staplarna hela diagrammet rätt ofta (2 l/mil).
Användarvisningsbild
av sony
Snacksalig skrev:
sony skrev:AWD alla dagar. Xc modeller borde ha det som standard. Vad är påengen med xc70 eller någon annan xc modell utan AWD??? Gammalt och gammalt men det känns rätt. Bara för att VEA är nytt betyder i te att det känns rätt. Och sluta ta upp den falska säkerheten bakom AWD så fort ni vill försvara era FWD.en AWD är säkrare en en FWD om man kör som en normal människa.
Varför ska just xc-bilarna ha awd?
Vad är meningen med en xc70 som inte har AWD? Köp en V70 då istället. Alla vi har olika uppfattningar om hur och varför. Skulle aldrig köpa en xc utan AWD. Jag vill ha en bil som levererar det som själva utseende strålar fram. Men andra ord vill jag inte ha en värsting till utseende som har bara 100 hk eller en fet SUV som inte klarar att köra ifrån ICAs parkering eftersom det har snöat 10cm snö. Har jag 100 hk då ska bilen se ut som en bil med 100hk. Har jag en XC70 då ska bilen klara av lite tärengkörning vid behov.
av mattish
svedan skrev:Dom gånger man kör i Norrland och snön vräker ner, då är awd nödvändigt tycker jag. Det är ca 1 % av alla mil som det behövs (har passerat 70 000 mil med Volvo awd). Sedan de gånger jag sjösätter eller tar upp båten! Samt när snön vräker ner i Sundsvall och jag ska in på McDonalds....
I övrigt klarar man sig utan. Men jag har givetvis märkt högre förbrukning, men det tar jag gärna.
Bland fördelarna är mindre däckslitage!! ( ok, nu får jag väl spö??)
På hustruns bakhjulsdrivna klarar däcken 3000 mil bak, jag kör 6000 mil och jämt slitage (mest landsväg och långsamma kurvtagningar). Tror det beror på att den inte "halvspinner " fram?
Lycka till i valet
Hade bara en Volvo med Haldex slitit jämnt så hade det varit ett skäl :P
Farsans förra V60 med haldex 5 slet ut framhjulen på några månader medan bakdäcken såg nya ut...

Jag gillar också AWD, har en som fördelar automatiskt men som i grunden är 50/50 och som går att låsa 50/50 också. Även med lågväxel..

Ser fram emot VEA, automat och AWD. Ska bli intressant att testa när det är dags.
av mattish
VolvoB20 skrev:För 10 år sedan åkte jag en några år gammal D5 AWD, den drog 0.65 l\m

Nu åker jag en 10 år nyare D5 AWD, den drar 0,65 l/m.

Detta trots att "reklamen" för varje ny årsmodell säger att den nya modellen är 10% snålare.
Min V70 D2 PS drar runt 0,6 med vanlig körning. Kör jag långt så kanske 0,55. Så den går inte så mkt billigare än med allt krimskrams som inte behövs för min körning ;)
Användarvisningsbild
av apersson850
mattish skrev:Farsans förra V60 med haldex 5 slet ut framhjulen på några månader medan bakdäcken såg nya ut...
Intressant. Hur körde han då? Jag bytte just mina sista original sommarhjul. Två är bytta tidigare, men när dessa sista två kom på hade bilen gått 14700 mil.
av corzair
apersson850 skrev:
mattish skrev:Farsans förra V60 med haldex 5 slet ut framhjulen på några månader medan bakdäcken såg nya ut...
Intressant. Hur körde han då? Jag bytte just mina sista original sommarhjul. Två är bytta tidigare, men när dessa sista två kom på hade bilen gått 14700 mil.

Beror ju väldigt mycket på körsätt, jag som kör mycket i stan sliter däck därefter, gas-broms-gas-broms hela tiden.
Men apropå slita ut däcken på ett bar månade så hade jag en kund med en audi tt och haldex och den slet ut bakhjulen på 300mil, dom provade med hjulinställning och nya däck men slutade med att dom bytte drivlinan. Detta var en ny bil av årsmodell 2012

Nu har jag en V90 MY2020 med den gamla vanliga v&a[…]

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]