Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=115998
Här har vi en tråd som visar varför man mycket hellre hämtar sin bil vid fabrik än hos återförsäljare!
Några godbitar ur tråden för dom som inte orkar läsa hela:
Återfösäljaren ritschade en repa i lädret på ratten när de skulle ta bort rattskyddet...
Tyvärr repade de dels plastrutan framför instrumentpanelen, så man får sitta och glo på eleganta repor varje dag...
Dessutom glömde de fyrhjulsinställning, så ratten pekade snett....
Min fråga kvarstår: Finns det någon på forumet som har hämtat en bil som gått 0,0 mil? Jag tror och hoppas nämligen att det inte ställs om med verkstadsdatorn vid leveransservice. Får stöd för det från Saibot90. Anledningen att jag tycker det är bra är att den hellre står på 6 km som i mitt fall än att den står på 0,0 men i själva verket har någon "duktig" ÅF-mekaniker likt dom i tråden jag länkar ovan varit ute och kört några mil och sen ställt om den till 0,0 :-O)
GustavE skrev:http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=115998
Här har vi en tråd som visar varför man mycket hellre hämtar sin bil vid fabrik än hos återförsäljare!
Några godbitar ur tråden för dom som inte orkar läsa hela:
Återfösäljaren ritschade en repa i lädret på ratten när de skulle ta bort rattskyddet...
Tyvärr repade de dels plastrutan framför instrumentpanelen, så man får sitta och glo på eleganta repor varje dag...
Dessutom glömde de fyrhjulsinställning, så ratten pekade snett....
Min fråga kvarstår: Finns det någon på forumet som har hämtat en bil som gått 0,0 mil? Jag tror och hoppas nämligen att det inte ställs om med verkstadsdatorn vid leveransservice. Får stöd för det från Saibot90. Anledningen att jag tycker det är bra är att den hellre står på 6 km som i mitt fall än att den står på 0,0 men i själva verket har någon "duktig" ÅF-mekaniker likt dom i tråden jag länkar ovan varit ute och kört några mil och sen ställt om den till 0,0 :-O)
Tjae, om alla hämtade sina bilar på fabriken ska du se att de ochså gör fel, det händer alla lite titt som tät. Hur gör du när du ska serva bilen, äker ner till fabriken? el servar du själv för med din inställning borde du inet ens lämna in den på en verkstad för där om något ställe brukar det ju uppstå skador på bilarna vid div rep och service.

Det är en biljäkel som ska brukas och man får räkna med att den får skråmor och defekter med tiden sedan är det ju inte kul att det sker vid leverans såklart, och inet heller acceptabelt att det uppstår skador då man lämnar in på service, med det gör det tyvär. Sedan kan man tycka vad man vill om det,
Nu ser jag inet bilen som en familjemedlem som vissa verkar göra och för mig är bilen ny ett par månader, sedan är den som vilken annan V70 som helst.
Droopy skrev:Det är en biljäkel som ska brukas och man får räkna med att den får skråmor och defekter med tiden sedan är det ju inte kul att det sker vid leverans såklart, och inet heller acceptabelt att det uppstår skador då man lämnar in på service, med det gör det tyvär. Sedan kan man tycka vad man vill om det,
Nu ser jag inet bilen som en familjemedlem som vissa verkar göra och för mig är bilen ny ett par månader, sedan är den som vilken annan V70 som helst.
Köper jag något nytt för +300 tkr förväntar jag mig att det är i fullständigt nyskick och utan den minsta av skavanker. Utan undantag. Det må vara en V70 som alla andra men den parkeras oavsett vilket så långt bort från allt annat som möjligt, var den än parkeras. Kalla mig pedant om du så vill men inte en jävel ska röra min bil! :wink:
GustavE skrev: Min fråga kvarstår: Finns det någon på forumet som har hämtat en bil som gått 0,0 mil? Jag tror och hoppas nämligen att det inte ställs om med verkstadsdatorn vid leveransservice.
"Tror och hoppas" ??? Funktionen att nollställa mätaren finns ju där. Om den sedan står på noll eller ej beror ju bara på om verkstaden har orkat nolla eller eller ej när de gör bilen leveransklar.
Det skulle kännas ärligare om det inte fanns nollningsfunktion. Om det nu finns kan ju rena rama begagnade bilar som körts flera mil i potthål mm säljas som nya :???:

Droopy skrev:Der var väl tom någon här som tog hem sin bil med leveranskydden på och orekondad och allt, gud va kul då och köpa ny bil, börja med att rekonda och joxa, nä.
Det gjorde jag :D
GustavE skrev:Det skulle kännas ärligare om det inte fanns nollningsfunktion. Om det nu finns kan ju rena rama begagnade bilar som körts flera mil i potthål mm säljas som nya :???:

Droopy skrev:Der var väl tom någon här som tog hem sin bil med leveranskydden på och orekondad och allt, gud va kul då och köpa ny bil, börja med att rekonda och joxa, nä.
Det gjorde jag :D

Nollning går bara att göra en gång och bara om bilen gått en viss maxssträcka. Anledningen är att ett antal slumpmässigt utvalda bilar går igenom extra körtester (bland annat för att mäta kvalitet), antingen på provbana eller i testrigg. Det handlar naturligtvis om psykologi, för 3, 9 eller 12km spelar ju egentligen ingen som helst roll i praktiken. I factory eller transport mode så kan bilen dessutom vara körd lite till, det är likadant hos de flesta billtilverkare..

/Thomas

Stenskott då rostar det inge konstigt med de[…]

Nästa elbil från Volvo?

Volvo har två modeller som börjar p&ar[…]

Vårterminen på båtmotorn

Ja,nu är det äntligen dags att göra[…]

Säkert reglerventilen på kompressorn. J[…]