Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av farbrornilsson
Hej!
Har lite problem med en svårtstartad /törstig V70 2,0F 2008, har kikat lite med VIDA och fått ut att det är en Etanolhalt på 85% på ren bensin, detta lär vara fel, har provat att nolla adaptionen med resultatet att den vandrade neråt mot en 25% E85 halt för att sedan vända uppåt igen, stannade även denna gång på 85% E85 halt.
Vet någon hur E85 halten beräknas?, eller har några andra idéer på vad det är som kan strula?

Mvh
av Droopy
Får man flika in lite i din tråd och fråga hur du nollade adaptionen, har ställt frågan på forumer för utan svar, har själv en T4F som jag vill exprimentera lite med.
av Rådlös
Det har visat sig att något (några?) bränslebolag hoppar över det här med vinterkvalitét. Dom kör året runt på E85, alltså 85% etanol och 15% bensin och andra tillsatser. Det finns trådar om detta här på forumet. En debattör använde en OBD2-läsare och fick fram detta. Han ställde därför frågan till ett aktuellt bolag och fick svaret att det är 85% etanol året om. Detta går att läsa om man söker på forumet.

Om du vill kontrollera detta själv, så finns möjligheten även om du inte har en OBD2-läsare. "Slanga" ur någon deciliter ur tanken eller ha en reservdunk nästa gång du tankar och fyll upp den. Sedan behöver du ett graderat mätglas. Ett sådant som fanns på kemilektionerna i skolan. Det bör rymma 3 deciliter eller något sådant. Ju mer graderat det är, destå bättre är det.
Häll upp en deciliter av vätskan. Var så noga du kan. Nu kommer det spännande: Bensin och etanol blandar sig. Vatten och etanol blandar sig. Bensin och vatten blandar sig inte.
Mät upp en exakt deciliter vatten och häll i bränslet i mätglaset. Nu bör du i första skedet ha 2 deciliter vätska. Ganska snart bör bensinen ha separerat och lagt sig överst i glaset. Etanolen plus en deciliter vatten lägger sig under. Nu är det bara att läsa av på mätskalan. Hur många milliliter bensin är det? Hur många milliliter etanol plus en deciliter vatten är det?
Du får svaret direkt. Tänk på att den totala volymen är två deciliter så du får räkna bort en deciliter (som är vatten) därav för att få procentsatsen.

Om du vill dubbelkolla, så gå in på ett antal bränslebolags hemsidor. Där söker du efter Produktdatablad. Där skall det framgå hur många procent det är. Och även vad det andra är.

Om nu någon som läser det här får en "ljus ide" om att vaska/sila ut ren etanol ur det här, så kan vi direkt avslå den tanken. E85 innehåller ett effektivt kräkmedel som är baserat och tillverkat av en annan alkohol. (Det finns flera alkoholer) Därför "trivs" dom båda ämnena ihop och är mycket svåra att separera. MTBE tror jag det heter? Det är förmodligen långt mer billigare att köpa kontrollerad och skattad etanol där det saluförs över disk. Och det smakar och luktar förmodligen mer angenämt.
av ThunderAce
Etanol bilar är oftast svårstartade då temperaturen skjunker ute med resultat att de drar mer etanol. Därför
är motorvärmare standard på etanol bilar för att dessa måste hålla en viss teperatur på bränslet för
att dessa ska starta lättare. Har två i familjen som kör etanol och gör man det över vinterhalvåret så är
motorvärmare att föredra för att detta ska fungera som vanligt annars är det bara köra på bensin.
De gav upp rätt fort etanol och kör bensin för att det var omständigt med motorvärmare där de bor

För att mäta etanolhalten följ instruktionen av "Rådlös"
av Rådlös
Att etanolbilar skulle vara svårstartade på vintern är en överdrift. Jag har startat min V70 2.0F -08 i -27°C utan motorvärmare. Jag hade glömt eller förträngt att koppla in den på kvällen innan. Motorn startade som den alltid har gjort, utan problem. Jag har aldrig tankat annat än E85.

Det är naturligtvis inte bra att göra så, men det gäller faktiskt alla bilar. Oavsett bränsle. Så använd motorvärmaren så mycket som möjligt. Råkar det bli så att man måste göra upprepade kallstarter så försök att köra en lite längre tur så att motorn blir ordentligt genomvarm. Då kokar den etanol, som eventuellt har hamnat i oljan, bort och oljan kan bättre fullgöra sin uppgift. Motorolja och etanol blandar sig inte så bra. Här kan man hitta en av förklaringarna till tätare oljebyten i etanolbilar. Det finns oljor som blandar sig med etanol, växtbaserade oljor som används i tvåtaktare. Men det är lite överkurs här.

Ett tillägg om detta med motorvärmare: Är man spekulant på en begagnad etanolbil, så se till att anslutningskabeln till motorvärmaren finns med. Alla Volvos etanolbilar har fabriksmonterad elektrisk motorvärmare. Som en jämförelse, SAAB BioPower gick att beställa valfritt med elektrisk eller bränsledriven motorvärmare vid nybeställningen. Vill man eftermontera en bränsledriven motorvärmare, så fungerar den bra på etanol. T.o.m bättre då etanol sotar mindre.
av farbrornilsson
Hej igen!

Droopy: finns under "bilkommunikation -> ecm -> avancerat" tror jag det står.

Tack för tipsen, dock är det största problemet att bilen körs på BF95 och har gjort det de senaste 5 tankningarna.

Mvh
av Droopy
farbrornilsson skrev:Hej igen!

Droopy: finns under "bilkommunikation -> ecm -> avancerat" tror jag det står.

Tack för tipsen, dock är det största problemet att bilen körs på BF95 och har gjort det de senaste 5 tankningarna.

Mvh

Tack.

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]