Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av winterstam
V70 -02:a, manuell bensin. Som titeln, displayen till färddatorn har endast bakgrundsbelysning i svagt grönt, själva bokstäverna syns ej. Vad tror ni felet kan vara och hur åtgärdar jag det?
av S80D5-02
På -03 har jag för mig att det sitter en liten glödlampa bak i instrumenthuset, men exakt sort hittas nog enklast hos Volvohandlarn, passar inte med vad som helst. Det är ganska lätt att få loss instrumenthuset (typ googla dim), men räkna med att ytterligare några lampor går sönder när du börjar plocka med det.
av winterstam
S80D5-02 skrev:På -03 har jag för mig att det sitter en liten glödlampa bak i instrumenthuset, men exakt sort hittas nog enklast hos Volvohandlarn, passar inte med vad som helst. Det är ganska lätt att få loss instrumenthuset (typ googla dim), men räkna med att ytterligare några lampor går sönder när du börjar plocka med det.
OK, suveränt, skall kolla på det! Återkommer!
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Fast om bakgrundsbelysningen funkar borde det väl bero på själva displayen? Instrumenthuset (DIM) är ju annars känt för sina dåliga lödningar på tidiga årsmodeller.
Användarvisningsbild
av onekw
Det är samma lampa som lyser upp både text och bakgrund, det är en sådan där inverterad LCD där bokstäverna släpper igenom ljuset om inte jag är helt ute och cyklar. Så det är nog displayen som gett sig skulle jag tippa på.
av winterstam
Tack grabs! Jag pratade med lokala volvoverkstan om ett annat ärende och då passade jag på att fråga om detta också.

Tydligen är detta ett vanligt fel på dessa tidiga årsmodeller. Min färddatordisplay lyser som sagt med bakgrundsbelysningen, för att vid enstaka tillfällen fungera i någon minut. Oftast då jag nystartat bilen. Hursomhaver; verkstadskillen pratade om "kristaller" som kunde vara defekta, och tipsade om ett ställe att lämna in på, typ odb.

Håller den samlade expertisen här fast vid att det kan vara en diodlampa ändå?
Onekw; har du samma årsmodell som jag (-02) och samma karaktär på felet, eller skall du bara fräscha upp instrumenteringen? Återkom gärna med om det hjälpte med att bara byta diod.
Användarvisningsbild
av onekw
winterstam skrev:Tack grabs! Jag pratade med lokala volvoverkstan om ett annat ärende och då passade jag på att fråga om detta också.

Tydligen är detta ett vanligt fel på dessa tidiga årsmodeller. Min färddatordisplay lyser som sagt med bakgrundsbelysningen, för att vid enstaka tillfällen fungera i någon minut. Oftast då jag nystartat bilen. Hursomhaver; verkstadskillen pratade om "kristaller" som kunde vara defekta, och tipsade om ett ställe att lämna in på, typ odb.

Håller den samlade expertisen här fast vid att det kan vara en diodlampa ändå?
Onekw; har du samma årsmodell som jag (-02) och samma karaktär på felet, eller skall du bara fräscha upp instrumenteringen? Återkom gärna med om det hjälpte med att bara byta diod.
Peppar peppar så funkar min display, dock har en lampa gått sönder bakom ljust färddatorn så halva är mörk. Så jag passar på att byta allihop annars kan man ju ge sig på att en till lägger av inom någon vecka... ;)
Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halv&arin[…]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]