Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Hej

Jag var och provkörde en V70 T4 med powershiftlåda häromdagen. Det är en 2013 med 4200 mil på mätaren. Jag tyckte motorn och växellådan harmonerade bra, växlade omärkligt och motorn gick väldigt tyst och kändes hyfsat kraftfull.
Dock så tyckte jag växellådan gärna valde en för hög växel med påföljden att motorvarvet blev så lågt att vibrationerna kändes i sätet. Det kändes inte premuim. Vad tror ni om detta? Är modellen/kombinationen så eller var det bara på denna bilen? Är det något ni känner igen som har den motorn/vxl lådan?
Användarvisningsbild
av Sleeper
Har en V70 T4 Powershift MY12.

Jag skulle säga att du beskrivit en egenskap som finns där. Man lär sig att hantera lådan så att egenskapen inte märks. På andra sidan myntet så går ju bilen otippat fint på högre varvtal, inte mycket sämre än sina större föregångare tycker jag. Det finns en del att läsa om den här kombinationen av bil, motor och växellåda här på forumet så det kan vara värt att söka.
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Har samma bil och tycker den växlar underbart.
Känner inte igen fenomenet, men visst den vill gärna upp i växel 6 så fort som möjligt, men inte
så det gav vibrationer i sätet, tycker bilen går smoooth som bara den.
Användarvisningsbild
av svergie2
Lådan adapterar sig efter föraren, så det kan ju varit så att föregående förare bara fisit runt och då lägger sig lådan på ett väldigt lågt varv. Lär den hur du vill ha varvtalen och när den ska växla :)
av perhall
Tycker motorn är fantastiskt tyst, snål och med bra kraftutveckling givet förutsättningarna (1,6 l motor, 1,8 ton bil). Det är väl lite av ett generellt problem i dessa dagar att lådor växlar upp tidigt för att få ned förbrukningen.
PH
av mattish
Min Powershift (iofs D2) slänger i 6an i 50. Något måste vara fel för då är varvet runt 700 rpm och det är ingen trevlig upplevelse...

Annars är det nog en trevlig kombo. Hade en T4 PS som hyrbil när dom var nya och jag var riktigt irriterad på hur den fungerade, men jag gjorde två fel. Körde motorn som en diesel och att växellådan var en sliromat.
Användarvisningsbild
av js1
Tack för er respons. Lite blandade åsikter men det låter som fenomenet inte är unikt för just denna bilen. Vi får se var det landar.
Jag kör mycket Octavia RS TDI med DSG låda i jobbet. Den hänger gärna kvar på hög växel när farten minskar, så gasar man lite, inget händer, gasar lite till, inget händer, gasar lite till, lådan växlar ner och bilen far iväg som en raket.
av mattish
Det problemet har inte jag med min..

Att den far iväg som en raket då :lol: :lol: :roll:

Jag kom från DSG till PS. PS är långsammare i reaktionerna och lite mer eftertänksam. Men garanterat mer hållbar ;)
Användarvisningsbild
av js1
Var och provkörde bilen en gång till i eftermiddags och upplevde det inte på samma sätt idag. Jag tycker lådan växlar fantastiskt. Det blev affär idag, längtar till nästa fredag då bilen ska hämtas (B)
Användarvisningsbild
av Sleeper
Grattis!

Du lär bli mycket nöjd:)
Posta gärna några bilder sedan!

Nu har jag en V90 MY2020 med den gamla vanliga v&a[…]

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]