Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av woodcutter
Har konstaterat att bränslepumpen är kass.Plockat bort slangar och krans från plastarmaturen.Nu till mitt problem: Armaturen sitter som klistrad fast.Har bänt lite med bred skruvmejsel i överkant där jag kommer åt.Gav med sig ett par mm.Innan jag övergår till grovt våld, tänke jag fråga om någon här känner till hur den ska tas ut.Finns där någon bajonettkoppling eller annat trick som måste utföras?Tacksam för råd
av Volvoetoppen
När jag rev ner pumpen på min 740 -88
Så tog jag ner tanken underifrån för att slipa göra sönder armaturen som brukar vara rätt så skör
av woodcutter
Jag har inte den möjligheten.Men jag når den från bakluckan(obekvämt men ändå).Och armaturen sitter ju fast likväl.Fast man kunde ju bända runt om ifall man lossade tanken.....det är ju en tanke
av sennahojx
Försök vrida lite fram och tillbaka, bänd lite försiktigt runt om med en skruvmejsel så att den kommer rakt utåt, annars låser den sig i hålet. Det är ingen bajonett, bara intryckt. När du väl fått loss den är det tålamod som gäller, våld kommer inte lösa i och urtagning av armaturen tyvärr.

När du skall montera i den är det bra att ta olja eller något annat så att den glider lätt i hålet, annars är det väldigt svårt. Kolla på bilder på hur armaturen ser ut så kanske det går lättare, eller ännu bättre om du har en ny armatur att kolla på.
av sicnarf
Du ska inte ta i med våld... Om jag inte kommer ihåg fel så vrids den moturs 90 grader. Lyft upp den lite och lirka tills den går att vrida en bit. Sen är det bara att dra ur den, typ. Använd fick lampa för att lysa upp i hålet.
av woodcutter
Gott, då vet jag att den bara ska rätt ut.Har utan framgång försökt vrida den med handkraft.Vill inte ta spjärn med verktyg mot slanganslutningarna.Vad tros om att använda siliconspray?Kan det få det att glida bättre?
Användarvisningsbild
av Tek2kale
woodcutter skrev:Gott, då vet jag att den bara ska rätt ut.Har utan framgång försökt vrida den med handkraft.Vill inte ta spjärn med verktyg mot slanganslutningarna.Vad tros om att använda siliconspray?Kan det få det att glida bättre?
Om du skruvat bort plastringen borde den lossnar relativt enkelt utan våld. Spraya lite "release oil" runt kanterna.

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]

Volvo car UX

Hur funkar det? Flyter det på bra?

Bensinpriser v2

Skiljde nästan 3:- mellan diesel och bensin i[…]