Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag har heller aldrig sett sådan hylsor men det är ofta jag önskat att de fanns när jag skruvar på gamla bilar o kommer över en skruvar som krympt pga rost.
värst brukar vara bromsnipplar där man ibland kan få på 7mm istället för 10mm :lol:
Iaf skallen hoppas jag. Hänger man upp avgas med m16 så lär den aldrig behöva bytas :-P
Användarvisningsbild
av taxi
Jag blev positivt överraskad av mutterdragaren som gick på 230 volt, jag provade den först på en hjulbult för att få en känsla av den, den smattrade av så fint. Så det kanske inte är så konstigt att det gick bra att få av M8-muttrar..
Elektriska 230 volt mutterdragare har generellt ett vridmoment på 300 - 400 NM, så med en sådan kommer man rätt långt.

Dandanracing: Du frågar efter "halvstorlekar" på mm-hylsor. Sådant finns inte förutom kanske en tumhylsa som råkar vara i några decimaler av hela millimetrar. Men jag har för mig att jag har sett någon sorts universalhylsa på Biltema som har ett stort antal stift som fjädrar bakåt när man sätter hylsan på en mutter eller skruvskalle. Dom stiften som inte fjädrar bakåt ger ett grepp runt muttern.
Däremot vet jag inget om kvalitéten på denna hylsan. Men om det är ett överkomligt pris så kan man ju alltid pröva. Då får man veta om det är skräp eller inte.
Rådlös skrev: Dandanracing: Du frågar efter "halvstorlekar" på mm-hylsor. Sådant finns inte förutom kanske en tumhylsa som råkar vara i några decimaler av hela millimetrar. Men jag har för mig att jag har sett någon sorts universalhylsa på Biltema som har ett stort antal stift som fjädrar bakåt när man sätter hylsan på en mutter eller skruvskalle. Dom stiften som inte fjädrar bakåt ger ett grepp runt muttern.
Däremot vet jag inget om kvalitéten på denna hylsan. Men om det är ett överkomligt pris så kan man ju alltid pröva. Då får man veta om det är skräp eller inte.
En sådan hylsa med stifft kommer tyvär aldrig fungera, brukar få loss delarna genom att slägga på en hylsa så rosten komprimeras och bildar en sexkant :-)-)
Rådlös skrev:Men jag har för mig att jag har sett någon sorts universalhylsa på Biltema som har ett stort antal stift som fjädrar bakåt när man sätter hylsan på en mutter eller skruvskalle. Dom stiften som inte fjädrar bakåt ger ett grepp runt muttern.
Jag köpte några sådana för ett antal år sedan av en "nasare" till jobbet. Iden var i.f.s god och det hade säkert fugerat om dom inte hade envisats att köra dom med mutterdragare, det tålde dom inte. Vi provade dom eftersom vi hade blandat (olika maskiner) 3/4" och M20 som lossas och dras åt ganska ofta. Men mutterdragare tålde dom inte. Numera har vi "gängat om" dom flesta till M20.

Mvh
Lennart
Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]

Oljebyte Volvo V60 t3 2011

Jag bara vamkör motorn och pumpar ur motoro[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Har du flyttat över spridarna från gaml[…]