Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av swec
har märkt att min bränsle mätare fladdrar nu mera :( har en 744a 89a

när man ligger i jämnhastighet står den nästan jämt i botten.. drar man på lite ( i accet ) så reser den sig och visar rätt mängd soppa sedan faller den ner igen när man slutar acca.. är det så att hela mätar grejen är sönder i tanken?
av lennart lundberg
Hej!

Se tidigare inlägg.
Kanske det kan vara till någon hjälp.
Min givare i tanken fastnade på olika ställen för att släpskona som löper mot motståndstråden hade fått skarpa kanter som gjorde att den fastnade mot tråden. Det var alltid ¼ tank kvar fast det började att bli tomt. Givaren hade varit med ca 20 000 mil i min 960 -96. Ny givare = OK.
Ett tips till!
Det är vanligt att instrumentet på äldre 740/940 krånglar både med det ena och det andra.
Jag föreslår att du löder om samtliga lödpunkter på kretskortet bakom instrumentet till bränslemätaren. Lödpunkterna är svåra att löda om, vet ej vad det är för lödmetod som de har använt. Det kan vara svårt att se om lödningarna är dåliga.

Lennart 960
av swec
tackar :D

då gäller det bara att ta loss panelen och löda om lödpunkterna då och hoppas på det bästa..

ska nog även testa att göra så med varvmätaren med som oftast fastnar på 1k hela tiden ;) eller så tar den i mätar tavlan men men... tack ska du ha :D
Friskluftslang

Vad menar du med "friskluftslang"?

Det är väl en centerhögtalare (inte[…]

@Erik Å , Tusen tack för tipset, jag […]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt