Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

- Ursäktar om jag lagt tråden fel, är helt ny här på forumet -

Är en 17 årig tjej som senast till min 18 års dag senare i år ska få min första bil. Men jag vet inte vad jag ska välja!
Kan ju direkt säga att jag är hästtjej, som behöver mycket plats i bilen. Och en dragkrok. Det är liksom absolut lägsta-kraven på kärran.
Sen varför jag ens funderar på Volvo är för att pappa har en 740, och även tidigare haft en 244, som båda verkade trevliga.
Varför jag inte funderar på en nyare bil är för att vi för närvarande har en Skoda Octavia Combi -14 som, milt uttryckt, lämnar mycket att önska :-(O)
(Läs: Listan på vad som pajat har redan överstigit 2-siffrigt antal).
Dessförinnan hade vi en BMW 318i -08 i 6 år som (förhoppningsvis :D) är skrotad nu. Både jag och min pappa är med andra ord dödströtta på allt vad nya bilar heter.

Men nog om det. Jag tittar alltså främst på 850er och 940er, av årsmodell -95 och framåt.
Mina "måsten" på bilen utöver utrymme och dragkrok är följande:
- ABS
- Airbag förare
- Servo
- Max 20 ägare eller motsvarande 1 ägare/år.
- Gått max 25 000 mil.
Vad det beträffar det tekniska, har väl de flesta som inte är bara "basutrustade", ovan nämnda?
För ovanstående kan jag tänka mig ett pris på max 40 000 kr.

Problemet är dock att min pappa inte riktigt tycker detsamma. Kan nämna att han själv är veteranfordon-entusiast, i 60 års-åldern, haft körkort i typ 40 år och själv ägt många, många bilar. Med andra ord; Han vet vad han pratar om och kan bil.
På de tekniska punkterna är vi överens, men inte på resten. Där tycker han nämligen följande:
- Absolut max 5 ägare, juridiska sådana inkluderade.
- Gått max-max 20 000 mil, gärna bara runt/mindre än 10 000.
- Inte under några omständigheter privatimporterad.
- 100% oxidations- och rostfri.
- Fri från större repor och bucklor.
- Gått igenom varenda besiktning (någonsin!) utan minsta lilla anmärkning.
- I absoluta top notch skick.
Och för detta kan han tänka sig max-max 25 000 kr.

Nu är jag visserligen ingen bilexpert, men med tanke på att han är mycket väl medveten om att de två vanligaste körsträckorna är hem-skolan och hem-stallet så fattar jag inte riktigt varför jag ska ha en fin bil. Det där låter ju mer som en entusiast-bil i mina öron :shock:
Alltså jag förstår absolut att det inte ska vara vilket 50 000-mils vrak som helst, men på en så pass gammal bil, vad gör det om den har någon repa, 8 ägare i bagaget och fått någon liten anmärkning på en besiktning för 7 år sedan, egentligen?

Men i alla fall. Utifrån ovanstående krav från min och pappas sida, vad skulle ni för det första säga är de mest realistiska kraven? Och om ni utefter ovanstående fick välja, vad skulle ni ta då? En 850 eller 940? Och varför?
Användarvisningsbild
av lennarte
Ska du dra tungt är ju bakhjulsdrift att föredra. Jag har båt och trailer på 1800 kg efter min 745-a och ha någon gång haft detta efter frugans VW Passat (i.f.s inte tillåtet) men det var stora problem att få upp ekipaget ur vattnet. 4-hjulsdrift är ju inte fel. Tänk på att passa på och köra upp för "utökat B-kort" samtidigt som vanligt kort. Det är inte mycket du får "hänga på" med vanligt körkort. Själv "tog" jag "E" kort efter att kört ( delvis) olagligt i många år 40 år efter första körkortet, det var otroligt nyttigt och värdefullt. Om du satsar på en 940 så finns/funnits en "förstärkningssats" att köpa så man kan öka dragvikten från 1600 till 1800 kg på 7/900 modellerna från -89 års modell. 850 får dra 1600kg med "utökat B-kort".

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Kloge
Jag hade tagit 850 eller v70 av första generationen. Svärfar hade en v70 98:a fullt utrustad med automat, klimatanläggning mm. Han sålde den för 11000. Ångrar att jag inte köpte den.
av Droopy
Max 5 ägare och 10,000 mil + rostfri på en bil som är 20år kan din svärfar nog glömma, titta vad som fins ute på marknaden istället, bilar fins det gott om och ha inte för höga krav, lycka till.
Jag skulle satsat på en lagom sliten 945 ltt med 1800 krok, ecc, helskin o slungdiff.

Ingen ide att köpa de lyxfinbilarna som din far rekomenderar, speciellt när de brukar kosta 40+ på blocket. bättre då att leta upp en välskött bil som gått långt för en billigare slant o lägga lite extra pengar på stor service inklusive bromsskivor o belläg.
Användarvisningsbild
av svergie2
Ingen nyare bil intressant? Volvo V70 2,4T (200 hk) aut med Helläder osv. http://www.blocket.se/blekinge/Volvo_V7 ... ?ca=15&w=3 Tycker du det är för lite plats i en V70? Annars tycker jag verkligen du ska satsa på en så ny som möjligt, inte jättekul att krocka i en 94* :p

Får dra 1800 kg enl transportstyrelsen:
Tjänstevikt: 1670 kg
Totalvikt: 2130 kg
Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 1800 kg
Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 500 kg
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 3930 kg

Volvo V90 3.0 (205 hk) aut skinn, ecc osv. http://www.blocket.se/kristianstad/Volv ... ?ca=15&w=3

Tjänstevikt: 1720 kg
Totalvikt: 2100 kg
Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 1600 kg
Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 750 kg
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: -
Absolut 945
En Classic ftt
Stark,lättmeckad och allmänt grym

Annars en 96a med d24t
Dem brukar dock vara rätt dyra
Men men
940 iallafall