Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av PerAsk
Kan någon förklara detta för en gammal gubbe.

När jag ska kolla oljan i lådan så gör jag enl. instruktionsboken och drar sedan upp stickan. Senaste gångerna jag gjort detta så är stickan torr eller nästan torr, så näst sist hällde jag i en liter. Efter att jag har kollat oljan så har jag provat att stoppa ned stickan igen och sedan titta på den en gång till och då är det olja långt upp över maxnivå. Lådan verkar att funka som den ska, men vilket är den rätta nivån. Har inte orkat att krypa under och lossa nivåpluggen
av roh66
Hej PerAsk!
Det finns två skalor på oljestickan. Varm och kall växellåda.
Oljenivån ska vara inom markering.
När du fyller på olja kör igenom alla växlar igen.
1 liter olja är för mycket hälla i åt gången.
Troligen är det nu för mycket olja i lådan.

Mvh.R.
av PerAsk
Jo jag vet de olika nivåerna, men varför kan man inte ta upp stickan och torka av som man gör när man kolla motoroljan, (förutom att här är motorn igång). Varför finns det inget eller bara lite på stickan när jag gör det rätta sättet att kolla och varför finns det sedan en massa olja på stickan?
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är mycker mindre volym mellan max och min strecken på automatlådan jämfört med motorn. Sedan måste du "titta" på samma streck varje gång. Har du hällt i en liter olja från att det inte syntes någonting på stickan, så är det nog inga problem att köra. Det kan ju inte vara mer än en halv liter för mycket. Det går alldeles utmärkt att "ta upp ock torka av" stickan på automatlådan också, men motorn ska vara igång hela tiden.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av White
Man måste alltid dra upp stickan, föra ner den och dra upp igen när man kollar nivån. Som du skriver är alltid stickan torr när man
drar upp den första gången.

Man får aldrig överfylla lådan, oljan kan då börja skumma. Enklast att tappa ur rätt mängd olja är att lossa röret på oljekylaren och
köra ut en liten mängd i taget.
Bensinpriser v2

Trump verkar ju ha fått uppdatera sin plan. […]

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? […]

XC60 MY27

@Neomannen , Ja, det stämmer, det har inf&o[…]

Hej! Har som många andra fått strul me[…]