Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sony
s6025t skrev:Det är väl beroende på vilken snittfart man har gasar du på går o kör i stan går väl förbrukningen upp 6,2km på 9 minuter är väl rätt optimalt för att köra snålt
Snålt är snålt och jag är nöjd. Kan säga att i stan ligger förbrukningen runt ca 9l-9,5l och D4 vea jag testade i Torslanda visade en snitt på 9,2l så just idag tror inte jag på det med förbrukningen mellan vea vs gammla 5 men om några år visst. Jag kommer köpa säkert en vea AWD om 2år.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tycker det är lite som att jämföra äpplen o päron.

Om motorerna sitter i samma kaross med samma drivlina så verkar VEA 4:an dra nästan exakt lika mycket som gamla 5:an, skillnaden verkar vara omärkbar.

Men hänger du på gamla Slirotronic automatlådan och AWD på dieselfemman och VEA motorn får nya 8 växlade lådan o 2WD så går den så klart snålare. Men det är ju inte motorns förtjänst.
av Erixs
Enligt Volvo skiljer det ca 11.5% mellan D4 VEA FWD Man och D4 AWD MAN vid landsvägskörning (My15). Även om volvos aktuella förbrukningssiffror i sig är rena fantasin kan man nog gissa att förhållandet mellan stämmer hyffsat. Lägger du till skatten på ca 2500 för AWD:n samt kostnaden för soppa 3000 mil 0.06*3000*14.5=2610 får man en ökad kostnad på ca 5000 spänn om året vilket dock inte är några större summor i sammanhanget på en ny bil.

Finns inget rätt eller fel rörande detta, behöver man eller vill man ha AWD ska man givetvis köpa AWD. Känner man att man inte behöver det kan man skippa det, spara några kronor samt få ett system mindre som riskerar gå sönder. Hade jag bott på landet, flyttat släp på leråkrar :D eller gillat att hålla till i fjällen på vintern hade jag valt AWD alla dagar i veckan. Nu saknar jag möjligen AWD de få dagarna när det faktiskt finns snömodd på E4:an söder om Stockholm vilket i praktiken är väldigt sällan (och när det händer brukar trafiken gå rätt långsamt i alla fall :shock:).
Användarvisningsbild
av VolvoB20
För 10 år sedan åkte jag en några år gammal D5 AWD, den drog 0.65 l\m

Nu åker jag en 10 år nyare D5 AWD, den drar 0,65 l/m.

Detta trots att "reklamen" för varje ny årsmodell säger att den nya modellen är 10% snålare.
av Mamel
VolvoB20 skrev:Det är inte den den äldre motorn som är törstig. Det är den äldre automatlådan som drar massor.

5-cylindriga 215 hk motorn drar försumbart mer än nya 4 cylidriga 180 hästaren om man kör manuella lådor. Dessutom är det mycket mera kraft o effekt i gamla motorn.
Jo tack, det kan jag skriva under på. Förbrukningen med Geartronic i stadstrafik är smått löjlig. För att inte tala om vid acceleration; det är fascinerande att motorn ens klarar av att spruta in så monstruösa mängder bränsle.
av corzair
Först Södertälje-Åre med full last, 4 vuxna, takbox och ganska högt tempo.

Andra bilden är Södertälje-sälen, två vuxna plus packning men utan boxen, betydligt många fler omkörningar på sträckan till sälen.

Jag är väldigt nöjd med den förbrukning med tanke på stenålders automaten och fyrhjulsdrift, min gamla d2 drog 0,65 med liknande körning och packning.
Bilagor
image.jpg
image.jpg (126.03 KiB) Visad 546 gånger
image.jpg
image.jpg (122.15 KiB) Visad 539 gånger
av MrMupp
Mamel skrev:
VolvoB20 skrev:Det är inte den den äldre motorn som är törstig. Det är den äldre automatlådan som drar massor.

5-cylindriga 215 hk motorn drar försumbart mer än nya 4 cylidriga 180 hästaren om man kör manuella lådor. Dessutom är det mycket mera kraft o effekt i gamla motorn.
Jo tack, det kan jag skriva under på. Förbrukningen med Geartronic i stadstrafik är smått löjlig. För att inte tala om vid acceleration; det är fascinerande att motorn ens klarar av att spruta in så monstruösa mängder bränsle.
Ja momentanförbrukning uppåt 35 l/100km är vardagsmat när Geartronics momentomvandlare stretar emot. Fina grejor!
av Jäverhammar
Bild

Så ser min förbrukning ut efter blandad stockholmskörning.
Inte suttit i några köer att tala om men däremot kört 140 mellan Väsby och Uppsala t/r vilket drog upp snittet en hel del.

Är en XC70 D4 AWD Aut -15
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är ingen konst att få min D5 med Geartronic att dra över 30 l/100 km. Men det är ju på de allra lägsta växlarna. Kör ni så mycket på ettan och tvåan? Jag har vid ett tillfälle kört 6 km med en förbrukning på drygt 33 l/100 km, men då gick hela sträckan på ettan eller backen, och så drog jag ett antal släpkärror över en lerig åker. Känns lite värre än vad det borde vara i stan.

Å andra sidan bytte jag nu för första gången bromsbelägg fram, efter 14700 mil, så jag kan kanske konsten att köra ekonomiskt lite bättre än en del andra...
Användarvisningsbild
av hållundan
Många åsikter här. Intressant!

Stod i princip samma val och kval när jag valde för några månader sedan och till slut föll det på en XC70 FWD VEA Man. Främst p.g.a. att jag ville ha den nyaste motorn och att jag inte anser att jag behöver AWD, oavsett om det är en XC eller ej. Helst hade jag såklart velat ha en VEA automat, men det gick inte att motivera förmånsvärdesmässigt/månadskostnad.

Känns som att TS har lite av "samma" behov som jag, och kan gladligen säga att jag är extremt nöjd med min 4-cyl och har inte en sekund ångrat mig att jag inte tog AWD och 5-cyl.

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]