Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Man får ha separata trafikregler i olika länder. Vi kan inte kräva det för helbilsgodkännande, men man kan kräva i trafikförordningen att ljus bakåt ska vara tänd all tid på dagen. Om då inte tillverkarna fixa det (frivilligt så som Volvo) så kommer kunder bli sura på att man inte lagligt kan köra med DRL-ljus eftersom bakljusen då är släckta.
Användarvisningsbild
av SvenB
Är det fler EU-direktiv som vi kan strunta i också? Du får givetvis ha bakljusen tända dygnet runt, men inte klassa det olagligt att ha de släckta tillsammans med DRL då det är ljust och inte nedsatt sikt.
Användarvisningsbild
av Kite
Det är även synd att vissa personer tolkar nya bilars DRL belysning som att det skulle vara ok att med en äldre bil köra runt med minimala parkeringsljus som enda ljuskälla framtill, mycket svårare att se dessa bilar vid möte ens vid bra siktförhållande...
Användarvisningsbild
av joel80
SvenB skrev:Är det fler EU-direktiv som vi kan strunta i också? Du får givetvis ha bakljusen tända dygnet runt, men inte klassa det olagligt att ha de släckta tillsammans med DRL då det är ljust och inte nedsatt sikt.
Grejen här vad gäller EU-direktiven handlar bara om godkända bilar. Alltså helbilsgodkännande...

Helbilsgodkännandet reglerar inga trafiklagar alls. Så som jag ulöfattat det finns det inga hinder alls att lagstadga om tända bakljus i Sverige. De som sen köper bilar som har DRL utan att tillverkaren frivilligt ändrar programvaran (precis som förut) får manuellt se till att tända den belysning som är laglig i det land den kör i.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det är din tolkning av direktivet, jag delar den inte. GLAD PÅSK. (BE)
Användarvisningsbild
av joel80
Så lätt kommer du inte undan Sven! ;) Även om jag också gärna önskar dig Glad Påsk!

Du kan väl inte mena att helbilgodkännande har något med trafikregler att göra? Med den principen skulle vi kunna köra maxgas på alla vägar också, min bil är helbilsgodkänd för att gå i 210km/h.. Jag ser inte att jag har rätt att göra det på alla vägar trots det.

Det är två olika saker här.. Dels helbilsgodkännandet, det gör att Sverige troligen inte kan kräva att funktionen med automatiska bakljus finns när bilar importeras från utlandet, att det däremot ska användas bakljus regleras i trafikförordningen och reglerna om bakljus styr inte EU över.

EU-reglen (Direktiv 76/756/EEC och ECE-reglemente 48) om belysning styr att lampor fram måste vara tända dagtid i alla EU-länder (Daylight Running Lights alltså). Bakåt finns det ingen bestämmelse att dom måste vara släkta. Lagarna angående trafikregler från EU är vad varje land minst måste följa. Vi får lägga till regler och jag har svårt att se vad som skulle hindra Sverige från att ha samma regler som vi haft tidigare och behålla trafiksäkerhetstänket.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag tror visserligen inte att vi kommer att bli överens i denna fråga, men vill ändå svara dig.
joel80 skrev: Vi får lägga till regler och jag har svårt att se vad som skulle hindra Sverige från att ha samma regler som vi haft tidigare och behålla trafiksäkerhetstänket.
Det är precis det jag tror att vi inte får. Jag tar ett exempel som jag är mycket väl insatt i. Det gäller flygbränslebeskattning, inte nivån utan tillämpning. Det finns ett EU direktiv som säger att all icke kommersiell flygning skall betala bränsleskatt. Det reglerar inte nivån., den får medlemslandet bestämma själv. Men om landet tar ut skatt så skall lika regler gälla i alla länder inom EU. Ute i Europa har bara komersiella flygskolor och segelflygcentra skattefritt bränsle. Sverige har hittills haft det så att även skolflygning och segelflygbogsering i klubbregi har räknats som kommersiell verksamhet och blivit skattebefriade. Men se där har EU domstolen slagit Sverige på fingrarna. Vi får inte "hitta på" egna regler. Så nu får vi snällt rätta oss i fållan från 1:a juli. Alltså, som jag uppfattar det, finns det ett EU direktiv, så får landet inte komma med tilläggsregler. GLAD PÅSK. (BE)
Användarvisningsbild
av joel80
Håller med dig där Sven.. Men gällande bakljusets på eller icke under dagtid finns det inget EU-direktiv.. Inte av vad jag kan hitta och jag har letat. Det reglerar bara att alla EU-länder ska ha lysen framåt på dagtid.
Användarvisningsbild
av joel80
Tycker det stärker min uppfattning..
" Används föreskrivna varsellyktor på en bil under dagsljus behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända."

Behöver är inte ett "skall".
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 57
V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?