NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sierra94 skrev:Ordvitsare där :-P Nää, har lagret gått så långt och med tanke på kostnaden så skulle jag också bytt hela.
:D :D :D :D

Dessutom är jag inte ensam denna gången osv och går det bra så har jag lärt mig hur man gör och tar andra sidan vid minsta lilla bekymmer med gängorna eller annat.
Återkommer på Lördag med resultat :)
av getsome
Har du svårt att få av navet (vilket jag hade) så ta fram en vinkelslip och kör precis där nav möter den övriga plåten fast 0.5 mm in på lagernavets god (den är inte gängad ända ut) , kapa in 2-3 cm på alla 4 hörnor , tar 10 min och du får garanterat av navet..
Användarvisningsbild
av Sierra94
Japp, och gör man som Getsome skriver så kan man kapa bultarna jämns med plattan där navet ska sitta så slipper man krångla med att försöka få ur dem på vanliga sättet överhuvudtaget. Det enda som blir kvar är nämligen de 4 öronen som bultarna sitter i. Och när navet är borta så kommer man enkelt åt med kapen.
Tack för all input! :)

Jobbet är nu klart, äntligen!
Det var verkligen inte svårt men det var lite jobbigt = dålig liggställning på golvet. Som tur är så var dom nya bultarna utvändig torx istället för invändig!
Det var tur att jag bad om hjälp/garageplats alltså. Gassvetsen var ett väldigt viktigt verktyg. Hade aldrig gått utan den! Bultarna satt så jäkla hårt att vi var tvungna att värma dom. Gängorna var verkligen inte fina. Rost och ärg överallt.
Ett torxbits gick faktiskt sönder. Så dåliga var skallarna på bultarna.

Men som sagt, det var inte svårt bara lite småjobbigt. Jobbet tog oss 2 timmar totalt.
Byter andra sidan när gängorna på hjulbultarna börjar bli dåliga där med.

Edit: Om man skall köpa nya hjulmuttrar, tror ni Mekonomen duger? Biltema skippar jag, läst för mycket negativt om på senare tid. Bilia har ej Påsköppet och tänkte byta till sommarhjulen imorgon. Vill ha nya muttrar då :)
Skulle tro mekonomen blir bra :-) skönt att du fixade det.
Hade två muttrar från Biltema hemma å jämförde med Volvos. Jösses vilken skillnad ändå.
Godset efter själva konan är tunnare än "Original" eller hur man nu skall beskriva det...

Köper muttrar imorgon :)

Edit: Hur skulle ni göra för att göra dom andra bultarna fräschare så man slipper detta problemet med hjulmuttrarna? Borsta och försöka göra dem rena så gott det går och även använda ett gängsnitt eller vad det heter för att renovera gängorna? Vet att dom andra naven inte har så fina gängor heller så kanske skall passa på att fixa till dom samtidigt när jag byter däcken imorgon eller på måndag?
Jag skulle borsta och sen rensa gängen med snitt.
Sierra94 skrev:Jag skulle borsta och sen rensa gängen med snitt.
Misstänkte väl att gängsnittet skulle dyka upp igen! Hehe... Dags att köpa en sats med sådana imorgon med då!
Viken skillnad det var på dom nya gängorna på det nya navet mot dom gamla! Nu har jag lärt mig att dela underhålla gängorna osv och byta navet...
Visst, lite fattigare men det får vara läropengar nu. Dessutom snuvade jag/vi verkstaden på ca 2000:- som dom ville ha för jobbet. För dessa köper jag lite verktyg å tillbehör istället och har över 1000:- kvar på kontot :) :)

Det gamla navet var ändå i rätt så gott skick ändå. Det var inga glapp eller dyligt i det men det gick självklart inte lika lätt att snurra som det nya :)

Tack för svaren, uppskattas!
Då kan du ju byta pinnbult i det gamla och ha det i reserv då ;-)
Sierra94 skrev:Då kan du ju byta pinnbult i det gamla och ha det i reserv då ;-)
Har funderat på tanken faktiskt men osäker. Lyckas jag renovera gängorna så kanske :)

Köpte gängsnitt osv. På Biltema, mest för att leka lite å prova. Vet att dom kanske inte världens bästa men borde fungera ett tag iaf.

Så jag provade faktiskt på en av bultarna för en stund sedan men det väldigt trögt. Skall det verkligen vara så trögt? Skall fortsätta senare och prova att köra hela bulten ändå. Dock har jag inte riktigt rengjort gängorna först vilket man kanske borde :)
V60(19-) Cross Country US Import

Hej Jag är lite sugen på att importer[…]

Det är för dåligt, men hoppas att […]

Trasig taklucka

Blir svårt iom att hela glasluckan och delar[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&ou[…]