Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvoo945
Hej, min 940 ltt b230fk från -96 har gått halvtaskigt ett tag så tänkte byta lambdasond och prova om det blir bättre. Fick tag på en begagnad och skruvade bort den gamla förut. Kontakten till den gamla ser dock inte ut som på den begagnade jag fick tag på.

Den gamla kontakten. (Kabeln till lambdan är den undre av dem i dosan)
Bild

Och kontakten till den nya.
Bild

Bild

Som synes är det ju tre kablar till varje lambda i alla fall, funkar det att bara skarva om till den gamla kontakten på den "nya" lambdan?

edit: Sen är det ju två vita och en svart kabel, spelar det någon roll hur man kopplar de vita kablarna?

Med vänlig hälsning
Oskar
Användarvisningsbild
av lennarte
Den du fått tag i är till alla 2/7/900 modeller utom din. Lite skämt, den passar på alla med LH2,4 fram till tidiga 940 ( kan vara turbon det skiljer på). Dom vita kablarna är till förvärmning av lambdasonden och den svarta är signalkabeln. Den bör man inte kapa, det finns lambdasonder att köpa som man skarvar kablarna på men då är det medskickat speciella skarvkopplingar.

Mvh
Lennart
av Volvoo945
Jaha, det kunde man ju gett sig fan på :wink:

Då får jag försöka leta upp en annan lambda då, vet någon vad den modellen heter som jag ska ha?

Är det skadligt att köra utan lambdan under en vecka? Den gamla "råkade" gå sönder när jag skulle ha bort den.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är en alldeles utmärkt läsning som kan sammanfattas med, chansa aldrig med en Lambdasond.
Senare Volvo har ett annat styrsystem (Fenix), vet dock inte hur det är med 850 modellen.

Mvh
Lennart
Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? --[…]

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]