Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har ett tag haft tilltagande kraftiga vibrationer i framvagnen, tänkte det var däcken (som jag hade tänkt byta snart). Men däckbyte hjälpte inte.

Började misstänka stötdämparna eller fjäderbenslagret, när jag kikade i motorrummet kan jag konstatera (när jag gungar på framvagnen) att det uppstår ett glapp vid gummit där dämparna sitter fast (se bilden) Bild

Någon som har en idé om det är fjäderbenslagret eller om det bara är gummit vid bultarna som slitits, var köper man sådana isåfall...

/Krille
Var känns vibrationerna?? Känns det i ratten? I så fall hur känns det. Känns det i sätena, ryggstöden. Sitter hjulen fast, det är vanligare än man tror att hjulmuttrarna är lösa. Det ska röra sig lite vid gummit i fjäderbenet. Det finns några gummibussningar i bärarmar och tvärstag i framvagnen som brukar "ge sig", b.la "Paraplybussningarna" och det korta staget till krängninshämmaren. Paraplybussningarnasitter ytterst i nedre bärarmen på staget som går diagonalt bakåt till rambalken. Staget til krängninshämmaren är det korta staget som går från bärarmen och rakt upp till krängningshämmarstaget. Käns det inte i ratten så kan det vara från kardanstången

Mvh
Lennart
Vibrerar ganska kraftigt i ratten och i framvagnen redan vid låga hastigheter, gungar jag på framvagnen blir det ett mellanrum på flera mm mellan gummit och "plåten" gummit ligger emot (gummit fjädrar inte mot "plåten")... Hjulen sitter fast och har bytt stagen till krängningshämmaren, bytte stagen från länkarmen till rambalken och dess bussningar förra året, övriga bussningarna verkar helt okej i framvagnen...
Jag har precis samma problem, bytte dock fjäderbenslagringarna häromdagen utan lyckat resultat. Gummit glappar mycket hos mig också och är väldigt hårt. Glappet känns uppe i motorrummet men inte på något av stagen/leder. Kan stötdämparen glappa upp sig?
Bensinpriser v2

Trump verkar ju ha fått uppdatera sin plan. […]

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? […]

XC60 MY27

@Neomannen , Ja, det stämmer, det har inf&o[…]

Hej! Har som många andra fått strul me[…]