Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

GustavE skrev: Såhär ska det se ut när man hämtar en bil, kolla vid 3:58 där säger dom att den gått 0 km. Min hade gått 6 km men man har läst skräckhistorier på forum om nya bilar som gått flera mil när dom hämtas ut.
Har de inte provkört bilen innan den levereras till kund?
Rillee skrev:
GustavE skrev: Såhär ska det se ut när man hämtar en bil, kolla vid 3:58 där säger dom att den gått 0 km. Min hade gått 6 km men man har läst skräckhistorier på forum om nya bilar som gått flera mil när dom hämtas ut.
De flesta biltillverkarna har ett programmeringsläge som heter "factory mode" i bilen. I detta läge programmeras t.ex så att radion inte kan vara permanent på för att slippa tomma batterier, km-räknaren stannar och bilens topphastighet begränsas. När bilen kommer till handlaren tas detta bort. Vad det gäller Volvo så är t.ex historier om fullfartsrace på biltransporterna inte möjligt för där är 30km/h max...

/Thomas
Dessa program är helt utvecklade för USA-marknaden av den anledningen att kunden då slipper importskatt för att han blev ägare i ett annat land. Volvo USA bjussar till och med på flyg och hotell, så mycket sparar de i skatt. (kan ha varit tidsbegränsat erbjudande). Att folk från andra nationer också kan göra detta blir ju bara att försöka komma med i samma program. De tyska jättarna tar nog emot så många att det utan problem kan slinka med lite tyskar och svenskar också, Volvo är nominerad stora nog utan lär köra lite mer en och en eller smågrupper skulle jag tro.
I maj 2012 hämtade jag min nya XC70 i Torslanda hos "Foreign Dilivery". En mycket trevlig upplevelse kombinerat med en tur i det Blåa tåget.

Jag började med att ställa frågan till min lokala nasare som sa att det inte var möjligt att hämta ut bilen i Torslanda. Hittade en mailadress till avdelningen i Torslanda och fick ett snabbt och trevligt svar som förklarade att det inte var deras sak att svara på frågan då det är de lokala återförsäljarna som "driver" avdelningen i Torslanda. Alltså oftast amerikanska återförsäljare som bjuder sina stamkunder på en tripp till Göteborg för att få se sin nya bil och titta på tex fabriken, Göteborg, Sverige, Europa ja vad vet jag. Hon som svarade mig sa att dom gärna ställde upp bara jag fick "min" handlare med på tåget.

Efter att min fråga spridit sig till nasarkedjans försäljningschef så ordnades det hela. Jag fick själv stå för resan t o r Göteborg men blev hämtad på Landvetter i en prydlig XC90 från den kedja som Volvo hyr in dessa tjänster från. Bjöds på lunch och en mycket trevlig genomgång av den nya bilen och kunde efter tågturen i fabriken påbörja den 100 mil långa hemresan. Under föremiddan den dagen lämnade man ut bilar till nio amerikanare, under hela eftermiddan var det bara jag som hämtade ut en bil vilket kändes lite lyxigt.

På avdelningen berättade dom att det här var något som dom gärna skulle fortsätta med men att det var upp till andra att bestämma om så skulle bli av. Att jag är den enda som fått möjlighet till detta under modern tid stämmer inte helt. Jag vet att vissa VIP-kunder hämtat sina bilar på samma sätt som jag fick göra. Tror själv att man tar lite för enkelt på det hela när man säger blankt nej. Avdelningen finns och kostnaden för att låta även svenskar hämta sina bilar borde inte vara så hög.
Sedan undrar jag, varför vill man hämta sin bil där? Jag skulle inte idas ödsla 2 dagar på det, nu bor jag geografiskt ganska lång bort ochså, andra kan ju bo i samma område såklart. Att man vill se fabriken det kan jag ju köpa men åka 100mil för att hämta en bil...nä, men alla är vi olika och det kanske blir ett nytt koncept i framtiden. Lägg ner ÅF och bygg bilen via webben och hämta den på fabriken......blir svårt med provkörning men det kanske ordnar sig virituellt i framtiden :-))
Rillee skrev:
Återförsäljaren kan nolla mätarställningen innan kunden hämtar bilen. Går att göra troligtvis bara 1 gång och bilen får inte ha gått speciellt många km för att det ska gå att genomföra. Vissa marknader och kunder tycks vilja ha det så, exakt 0 på mätaren.
kantarell skrev:I maj 2012 hämtade jag min nya XC70 i Torslanda hos "Foreign Dilivery". En mycket trevlig upplevelse kombinerat med en tur i det Blåa tåget.
Fantastiskt! Nu har jag något att berätta för säljaren nästa gång jag ska köpa en ny Volvo. Som jag har frågat olika handlare om detta och hur jag tjatade på den jag köpte V70in av! :D
Droopy skrev:Sedan undrar jag, varför vill man hämta sin bil där?
Som jag skrev tidigare. Minisemester och dom brister som förekommer i biltransportledet.
Spoiler »
Kite skrev:Återförsäljaren kan nolla mätarställningen innan kunden hämtar bilen. Går att göra troligtvis bara 1 gång och bilen får inte ha gått speciellt många km för att det ska gå att genomföra. Vissa marknader och kunder tycks vilja ha det så, exakt 0 på mätaren.
Då är min fråga. Har någon här på forumet hämtat ut en bil som åkt biltrailer mm som gått 0,0 mil? Min hade gått ca 6 km. Har sett någon på forumet som har som visningsbild en mätare som visar ca 3 km vilket jag i a f har trott berott på att det är lite. Har på andra forum för andra märken läst om betydligt högre siffror, flera mil :-O)
Att bilen ska ha gått 0km ör ju såklart omöjligt, den ska ju up på biltrailern, av trailern, köras in på rekond, köras till verkstaden hos ÅF för att montera extrautrustning osv osv, så vad spelar det för roll om det så stod 0km den har ju inte gått 0km, ibland undrar jag...........
När jag gick Fordonsprogrammet fick vi åka till Pininfarina Uddevalla (där C70 byggdes) som studiebesök. Där berättade man att bilen kördes runt en testbana, minns inte exakt hur lång den var, men att du enligt dem skulle kunna se på mätarställningen om bilen behövt köra flera varv eller om allt var grönt på första. Som Gustav säger, det kan ju vara skillnaden på 3 och 6 km på mätaren. Lägg givetvis till övriga transportsträckor internt, för transport och liknande.

Men det vore onekligen lite häftigt att få hämta ut bilen på Torslanda själv!

Stenskott då rostar det inge konstigt med de[…]

Nästa elbil från Volvo?

Volvo har två modeller som börjar p&ar[…]

Vårterminen på båtmotorn

Ja,nu är det äntligen dags att göra[…]

Säkert reglerventilen på kompressorn. J[…]