Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av khalil
hej.
början började min volvo s80 2005 skrika lite vid det högra däcket under svag vänster sväng... mest i rondeller..
men nu låter det som ett flygplansljud även när man kör rakt.. ljudet kommer från den högra däcket.

vad kan detta bero på?
av gälleryd
Hjullaga, eller du bor for tät på arlandaflygplads :D
av khalil
nu har en vän till mig titta på bilen. och visade mig ett lager som sitter fast på drivaxeln som tappat några (silverbollar) eller lager som den även heter.
sen hade den svarta plasten som skyddar hela hjulaxeln blivit dålig och släppt.

knisslande på vänstersväng sa han var bara nåt plats eller liknande som satt löst på insidan av bilen.

jag var runt och frågade om man kunde komma undan billigt och bara köpa lagret till drivaxeln men fanns tydligen inte och man är tvungen att köpa en helt ny drivaxel..
av gälleryd
En ny drivaksel ligger på4-5000kr, en drivknuta är ca 2000 på meca, hvilke model äger du bensin,diesel, t6, d5 awd, men ellers pröva att ringa lasse på tegnabybildemontering i åryd (ca 1 mil from Växjö) 0470774378, har har bra priser och det är nya deler, och ca halv pris af alla dom store, meca mekonomen,autoexperten osv, bilskrotten är en hobby :D
av jinxen
Om det är yttre drivknuten så byter du eftersom den finns lös att köpa.
Om det är inre får du byta hela drivaxeln .
Sen är väl ett tips att INTE låta din kompis byta detta eftersom han tydligen inte ens vet vad han ser för saker eller ens vet namnet på dem . :-)
av khalil
jag har hittat drivaxel på bildelsdatabasen för runt 1500kr, vilket är OK tycker jag.

att motorn skramlar och har sig precis när jag vrider på tändingen är nått nytt också. den lugnar ner sig efter ca 15sec då bilen varvat ner.

allt med den här bilen känns konstigt..
funderar kraftigt på sälja den o ge upp hoppet om volvo..
jag köpte en volvo för att det är en volvo och är pålitliga samt håller bra. men icke denna!

Hej Nu fungerar det. Det visade sig vara :-/ O-[…]

Nu går det att bygga och beställa ES90 […]

740 lambda

Kolla först vakuumslangen mellan insug och M[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Du får googla runt. Har för mig att det[…]