Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hc1
Tjena forumet

Jag har en teoretisk fråga som jag hoppas att någon vet svaret på :)
Jag har inte dåliga bromsar just nu på min XC70 -08 (nyare karossen) men framöver någon gång skall jag ju byta då beläggen är slut.

En bekant sa till mig att nyare bilar kan vara gjorda så bromsarna nyper fast då man tar bort beläggen och sedan måste man öppna med OBD läsare mot bilens mjukvara. Om det är så eller inte låter jag vara osagt 8)

Jag undrar om någon med XC70 från -08 bytt sina bromsbelägg och om bromsarna nöp fast eller om någon bara vet om bromsarna nyper eller inte på min bilmodell? :)

Tacksam för svar!
av Rizzt
Om du har elektrisk handbroms så "låser" dom bak. Och därför måste man öppna med dator.

Men det går ändå. Bara o söka på forumet så hittar man en guide hur man gör. Man får typ ta bort den elektriska motorn på bak oken.

Fram är det inga problem att byta. Där är det som vanligt. Bara att trycka in kolven.
av hc1
Rizzt skrev:Om du har elektrisk handbroms så "låser" dom bak. Och därför måste man öppna med dator.

Men det går ändå. Bara o söka på forumet så hittar man en guide hur man gör. Man får typ ta bort den elektriska motorn på bak oken.

Fram är det inga problem att byta. Där är det som vanligt. Bara att trycka in kolven.
Tack för svaret!

Hittade en tråd med "bonnatipset" som nån kallade det 8)
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=60056
Användarvisningsbild
av apersson850
De flesta bilar som har parkeringsbromsen verkande på skivan på något sätt har något slags knep för att få in nya, tjockare belägg. Den Mitsubishi (ja, jag vet...) som jag råkat få ta hand om har mekanisk parkeringsbroms på skivorna bak. Där får man backa kolvarna genom en kombination av skruvande och tryck för att få in dem, så att man kan få i nya belägg. Det är enklare på Volvon, med sin elektriska åtdragning. Dessutom fungerar parkeringsbromsen på Volvon, vilket man sällan kan säga om det japanska eländet.
Användarvisningsbild
av MartinS
apersson850 skrev:De flesta bilar som har parkeringsbromsen verkande på skivan på något sätt har något slags knep för att få in nya, tjockare belägg. Den Mitsubishi (ja, jag vet...) som jag råkat få ta hand om har mekanisk parkeringsbroms på skivorna bak. Där får man backa kolvarna genom en kombination av skruvande och tryck för att få in dem, så att man kan få i nya belägg. Det är enklare på Volvon, med sin elektriska åtdragning. Dessutom fungerar parkeringsbromsen på Volvon, vilket man sällan kan säga om det japanska eländet.
Carisma? Samma som S/V40 då. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... tyg-19234/

Vem vet hur bra Volvos elektriska lösning fungerar när bilarna börjar närma sig 10-års strecket, men visst, antagligen bättre än ovanstående lösning. Frågan är vad motorer och styrboxar kostar till de elektriska när (inte OM) det strular. Antagligen mer än vajrar och ok till den andra lösningen.
av svedan
Bytte skivor och belägg fram o bak. Samma arbetstid på framaxel som bakaxel! 3 timmar, ca 1800:-/axel + material. kan väl inte vara något speciellt svårt bak eller?? Fast Autoexperten kanske bara kopplar in en sladd och tar bort bekymret??
av oldtimersmc
Toklätt att byta. lättare än på en "Vanlig" sök på lätt att byta bromsar elman eller va fan jag skrev.
PM:a om det blir skarpt läge så hjälper jag dig du behöver 2 st sladdar
av perhall
Jag bytte f o b på en liten verkstad (ja en sån som är halvbra, inte fullutrustad men med en hel del rätt nya bilar inne).
Bilen skulle va klar efter en timma men det tog en timma extra just pga "måste in med datorn där bak, det har låst sig".
btw betalade jag 2200 inkl material. Rejmes ville ha 4000. OEM-delar så klart.
PH
av oldtimersmc
perhall skrev:Jag bytte f o b på en liten verkstad (ja en sån som är halvbra, inte fullutrustad men med en hel del rätt nya bilar inne).
Bilen skulle va klar efter en timma men det tog en timma extra just pga "måste in med datorn där bak, det har låst sig".
btw betalade jag 2200 inkl material. Rejmes ville ha 4000. OEM-delar så klart.
PH
"Datorn där bak " funkar lika bra med 2st ca 4 m långa 1.5mm elsladdar en till plus o en till minus plus förse dessa med två st isolerade flatstiftshonor.

Sedan så gör du så här.

Bort med kontakten till el motorn och sen så kör du på med 12v i det ena flatstiftet och jord i det andra (händer nada så växlar du stift).
Låt sedan motorn gå till ändläge.
Pressa tillbaka bromskolven på vanligt vis.
Smacka dit de nya beläggen ( du behöver bara lossa den nedre bulten/glidpinnen och sedan så viker du upp oket).
Pumpbromsa några gånger med de nya klossarna monterade tills pedalen känns stum.
Invertera elkablarna dvs skifta platts på stiften så att handbromsmotorn går åt andra hållet och lägger an bromsen, du hör när det sker för då protesterar motorn.
Återanslut elkontakten på den sida du just blivit klar med.
In i bilen och lägg an och släpp el handbromsen några ggr.
Klart och färdigjusterad handbroms/bakbroms på ena sidan.

Gör likadant på andra sidan sedan "klart skepp"!
Jämför det med att sitta med traditionell handbromsjustering :x
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]