NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#948450
getsome skrev:Kan vara att dom spänt remmen för hårt eller du fått en kass rem. Fick samma fenomen på en polares Seat när vi bytte och trots korrekt remspänning lät det som bilen hade turbo efteråt , 2 veckor senare så var det inte många tänder kvar på remmen och det var bara att byta igen , kilen hade en osannolik tur och det uppstod inga motorskador.. men kolla remmen så den inte börjar fnasa.. kör isf inte 1 meter till. Märket på den kassa remmen var Optibelt.
Börjar faktiskt luta åt att det kan vara remmen som är för smal eller liknande.

För nu har jag bytt: kamremmen, multiremmen, ac-remmen och vattenpumen + alla spännare men fortfarande vinande ljud.

Dock ser man INGA skador eller slitage/märken på remmen utan den ser ut som o den vore direkt ur förpackningen.

Så frågan är, är det någon som vet bredden/tjockleken på en original rem? Tänkte så man kunde mäta remmen som sitter där för att se om man fått en felaktig rem.
av euroman
#961856
Har fortfarande problem med det vinande ljudet.

Har vart inne på verkstaden 2 gånger där jag bytte remmen.

Har bytt kamrem, spännhjul, multirem, vattenpump, ac-remmen. dem kunde inte hitta något fel.

Åkte dit igen så dem kunde lyssna på bilen då sa dem att det är solkart lagerljud.

Dem tog in bilen tog av alla remmar (jag var inte där så vet inte) och konstaterade att det var ac-kompressorn som var skrot.

Har nu bytt denna och det är Exakt samma ljud som innan bytet alltså inte den.

Börjar bli riktigt förbannad på denna skiten nu. Ljudet kom precis efter bytet av kamremmen så felet måste vara där inne.

Någon som har något förslag?
av Andis
#961918
Kan ju inte säga något till 100% i ditt fall utan titt på bilen. Men jag har bytt över 10 kamremar och det låter precis som för spänd rem. Kan vara lirkigt att få rätt spänning på remmen.

Mitt förslag är slaka remmen lite så borde det tystna.

Om du tar av kåporna så ska remmen som tumregel på längsta delen mellan remhjulen gå att vrida ett halvt varv utan för mycket ansträngning.

Ibland får man hålla emot remspänaren lite för den inte ska spänna remmen för hårt. När man spänner fast den.

Uppdatera oss hur det går
#962484
Hej,

Vevhusventen är det inte för jag har provat att dra bort oljestickan och locket men samma fel återstår.

Det är inget lager glapp i Generatorn heller. Och ljudet kommer inte där framme utan mer bakifrån fast från sidan där multirem och så sitter.

Remmen har vi släppt på med samma resultat inget ändrat ljud alls.

Har haft en annan verklstad som lyssnat på bilen och dem sa att det är typiskt lagerljud ifrån något spännhjul.

Dock är precis alla spännhjul utbytta ihop med allt annat. Så det enda jag skulle tänka mig är att ljudet kommer ifrån kamremmen då ljudet uppstog direkt efter att enbart kamrem, spännare och rulle var bytt.

Mvh
Martin

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]