Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av HVTH
Hej,

Köpte en pendlarbil till min syster, under provturen noterade jag att däcken hade dåligt mönster (1mm kvar till slitagevarnaren) och att det fanns vibrationer vid olika hastigheter. Lämnade in däcken på balansering och tänkte avvakta någon månad innan jag beställer nya sommardäck.. Efter balanseringen kvarstod vibrationerna och däckkillen hävdade att detta berodde på det dåliga däckmönstet.. Stämmer det att vibrationer uppstår pga dåligt (men lagligt) mönster? Däcken är inte speciellt snedslitna trots kass hjulinställning som också skall återgärdas..

Beställt nya däck nu samt bokat tid för hjulinställning, men det ligger ett par veckor fram i tiden och är ändå nyfiken på om mönsterdjupet är boven i dramat innan jag fått bytt allt..
Användarvisningsbild
av Nexus
kan mycket väl vara korden i däcket som börjar separera eller så är det billiga skitdäck som aldrig varit runda.
Han borde ju sett om däcket hoppade mycket när han balanserade.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det kan ju va både däck och fälg som är kass. Ovala fälgar eller däck går ju inte att balansera bort. Det kan upplevas precis om obalans men att det i själva verket "guppar".
av HVTH
Nya däck monterade och balanserade.. Fälgarna inte skeva utan spikraka och 0/0 på balanseringen.
En signifikant förbättring men fortfarande inte 100% bra. Men bilen är ju trots allt 15 år gammal, så det kan jag leva med. Hjulinställningen kanske ökar helhetskänslan för väghållningen/komforten ytterligare, skall fixas nästa vecka!
löphjul multirem

Tror att man kommer bättre åt brytrulla[…]

Bytt kupefläkt, vilket meck men nu kän[…]

Tjena! Har ett återkommande problem med min […]

Det var därför jag funderade på om[…]