Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag hade nöjet att besöka BMW-fabriken i München förra året. Där kan man hämta sin nya bil kombinerat med en rundtur i fabriken. Jag frågade min handlare om man kan göra detsamma i Torslanda och han sade att det gick, Amerikaner brukar visst göra det. Någon som testat? Förkortar det leveranstiden?
Ehhm fråga handlaren vet jag. *duckar* :wink:

Ja amerikanare har jag läst om på sweedspeedforumet som gjort det och i samband med detta tagit en scandivavien eller europaresa. Har aldrig hört om att någon bosatt i Sverige gjort det. Kanske något att utveckla.

Problemet är väl att ÅF monterar vissa grejjor och de är ju fristående handlare så detta borde bara bli en merkostnad för Volvo. Lär knappast påverka leveranstiden nämnvärt då du antagligen inte bara kan titta in och hämta den utan först bli inbokat på en vissa dag och tid. Men det är rena gissningar.
Jag kan tyvärr meddela att det inte går, det har mig veterligen bara gjorts av en enda svensk kund....och det var helt på undantag. Men jag tror att han faktiskt skrev om det här.
Programmet för fabriksleverans är bara för utländska turister, diplomater och militärer, och då i stort sett bara amerikanska kunder. De stora tyska företagen har i stort sett omvända förhållandet, bara tyska kunder är välkomna..

/Thomas
Jag skulle också väldigt gärna hämta min bil i Torslanda, synd att det inte verkar gå. Bad att få göra det men bilförsäljaren sa samma sak som konstaterats i tråden att det tyvärr inte går.

Det skulle vara roligt, dels som en minnesvärd minisemester och dels för att man många gånger har sett trötta, ointresserade, oengagerade och oansvarstagande biltransportlastbilschaufförer nonchalant köra av bilarna från biltransporten och vidare in på bilaffärsområdet. Servopumpar i botten, iläggning av ettan med bilen fortfarande rullandes bakåt, däckskrik, fälgar körda mot trottoarskanter och genom potthål med mera. Inte direkt vad man vill att ens splitternya bil ska ha varit med om. För att inte tala om chaufförens skitiga kläder. Han öppnar ju skåp för hydrualiken för lastbilens olika lastutrymmen, tar av spännband med mera. Hans ärmar på overallen kanske inte alltid är jätterena.
Säger inte att alla chaufförer gör så här, men har som sagt tyvärr sett det många gånger.
Såhär ska det se ut när man hämtar en bil, kolla vid 3:58 där säger dom att den gått 0 km. Min hade gått 6 km men man har läst skräckhistorier på forum om nya bilar som gått flera mil när dom hämtas ut.
[youtube]VWMidxXfMxc[/youtube]
Funk skrev: De stora tyska företagen har i stort sett omvända förhållandet, bara tyska kunder är välkomna..
Du måste väl ändå mena tvärt om? Jag har själv hämtat en bil på Mercedesfabriken i Sindelfingen. De har en hel avdelning för detta.
Jag har oxå nu fått besked att det inte går. Däremot kunde säljaren ordna förtur till en gratis rundtur i fabriken som jag tänkte utnyttja. Vem som helst kan boka dessa "blå tåget"- turer men det brukar vara lång kö.
GustavE skrev:Jag skulle också väldigt gärna hämta min bil i Torslanda, synd att det inte verkar gå. Bad att få göra det men bilförsäljaren sa samma sak som konstaterats i tråden att det tyvärr inte går.

Det skulle vara roligt, dels som en minnesvärd minisemester och dels för att man många gånger har sett trötta, ointresserade, oengagerade och oansvarstagande biltransportlastbilschaufförer nonchalant köra av bilarna från biltransporten och vidare in på bilaffärsområdet. Servopumpar i botten, iläggning av ettan med bilen fortfarande rullandes bakåt, däckskrik, fälgar körda mot trottoarskanter och genom potthål med mera. Inte direkt vad man vill att ens splitternya bil ska ha varit med om. För att inte tala om chaufförens skitiga kläder. Han öppnar ju skåp för hydrualiken för lastbilens olika lastutrymmen, tar av spännband med mera. Hans ärmar på overallen kanske inte alltid är jätterena.
Säger inte att alla chaufförer gör så här, men har som sagt tyvärr sett det många gånger.
Såhär ska det se ut när man hämtar en bil, kolla vid 3:58 där säger dom att den gått 0 km. Min hade gått 6 km men man har läst skräckhistorier på forum om nya bilar som gått flera mil när dom hämtas ut.
[youtube]VWMidxXfMxc[/youtube]
Bra film, visar precis på vad jag menar. Tycker Volvo har en del att lära av tyskarna när det gäller detta...
SvenB skrev:
Funk skrev: De stora tyska företagen har i stort sett omvända förhållandet, bara tyska kunder är välkomna..
Du måste väl ändå mena tvärt om? Jag har själv hämtat en bil på Mercedesfabriken i Sindelfingen. De har en hel avdelning för detta.
Det blev delvis fel...till undantagen lär höra att man levererar till andra utländska kunder än amerikanska..? Men jag blir gärna rättad..

/Thomas
svenl skrev:Bra film, visar precis på vad jag menar. Tycker Volvo har en del att lära av tyskarna när det gäller detta...
Det blir lätt lite skillnad när VW tillverkar en sisådär 27 000 bilar fler än Volvo.

Per dag.
Flödar förgasare

Sker bara det i bland är det flottörvent[…]

Tror inte vi behöver en tråd om vad ba[…]

Ny Kartuppdatering

Då bör du ju ha passerat sådana g[…]

Falsklarm av insekt?

Visst. Har haft problem med att flugor/fjäril[…]