Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sleeper
Hahaha jag får väl ta på mig ett syftningsfel i mitt inlägg. "Den" syftar såklat på bilen - inte kedjan (som ju inte servas alls).
Användarvisningsbild
av perin
Sleeper skrev:Jag är rätt säker på att min V70 T4 har kedja.
....och jag är ganska säker på att det sitter kamrem i min.
Passar inte ditt körmönster för en diesel så kan jag verkligen rekommendera T4. Service 3000 mil/1år, det som kommer först.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Sleeper skrev:Jag är rätt säker på att min V70 T4 har kedja. Den servas 1 gång per år eller 3000 mil.
För övrigt slår jag gärna och ofta ett slag för V70 T4 - den är mycket trevlig och rimlig att äga, även om man kan behöva lära känna dubbelkopplingslådan litegrann om man har automat.
Det är rem, som byts var 24 000 mil. Trodde också det var kedja först, men icke.
Användarvisningsbild
av Jahaja
Mamel skrev:Vilken fråga, det är klart du skall ha en Bifuel. Om du inte bor norr om Gävle förstås.
Det blir ju rätt högt för en hund att hoppa upp i en bifuel. Och hur är utbudet på hundburar till det mindre bagageutrymmet?
av twomonkies
Tack för all respons!

Vi bor en bra bit norr om Dalälven så BiFuel är inte ett alternativ. Frågan är snarare fram- eller fyrhjulsdrift, men det är en annan fråga. :)

Vad är anledningen att man inte gör ventiljusteringar längre på Flexifuel? Gäller det alla modeller/årsmodeller? Det börjar luta lite åt 2,5FT. Vore det ett bra val?
av Rådlös
"Vad är anledningen att man inte gör ventiljusteringar längre på Flexifuel?"

Ventiljusteringarna berodde högst troligt på att Volvo ville gardera sig med både hängslen och livrem. Man var alltså ute på ett nytt och oprövat område och var osäker på vad som höll eller inte. Därför drog man till med kontroll och eventuell justering. Det visade sig senare att det i dom absolut övervägande flesta fallen var det onödigt. Ventiler och ventilsäten håller för E85. (Etanol har en lägre förbränningstemperatur än vad bensin har)

Man kan tillägga att dom gamla rödblockarna B21, 23 och 230 går utmärkt att garagekonvertera till E85. Det är aldrig tal om några slitna ventiler eller säten där. Och då är det motorer som kanske har gått 15 - 20 000 mil eller mer på bensin först. Det finns mer att berätta om detta, men det kan vi ta en annan gång.
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]