Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Har en XC90 2.5T -05 med lysande motorlampa och felkoden ECM-6814 turbo control signal too high.

Dök upp första gången för ett par veckor sen och efter det har lampan tänts och släckts av och till.
Hade inne den på verkstad och då läste dom ut felkoden 6814.

Tycker bilen går precis som vanligt och ingen skillnad om lampan är tänd eller ej.
Ett fel som jag har men som varit där länge är att bilen tappar kraft och nästan dör när man gasar första gången när den är kall.

Verkstans teori är att det antingen handlar om en helt kass turbo(Bilen rullat 18000 mil men välservad) eller att det kan vara en luftläcka i slangarna till turbon.

Nån som vet mer vad det är som triggar felkoden ECM-6814?

Mvh

Dan
Den reglarar turbotrycket.

Ska se om jag kan läsa lite mer om felkoden i Vida imorgon, men vet att det finns en felkod med sådant namn som betyder att fastän styrenheten begär max öppning av magnetventilen så blir inte turbotrycket högt nog.

Det är inte ovanligt att den kan behöva bytas efter ett antal år eller i samband med trimmning, jag gjorde det på min gamla 2.4t då den ibland tvekade vid kraftigt gaspådrag.
Men tyvärr är det inget som utesluter att turbon är sliten heller.
Om bilen inte är våldtrimmad blir du den första forumit som har haft fel på turbon. Många har bytt turbo, men ingen har vad jag läst hittills haft fel på den.

Snarare lufläkage eller tändsystemet eller...
Tycker det låter som ett problem med laddluftsläckage snarare än turbostyrningen och då eventuellt magnetventilen.

Styrningen (magnetventil eller slangar) kan i vilket fall som helst inte ha pajat helt eftersom bilen då går bilen på grundladdning och blir väldigt trött.

Beskrivningen av felkoden tyder på att styrenheten måste styra ut ventilen mer än vad som ska behövas. Spontant låter det som läckage på trycksidan eller eventuellt en kass laddluftstryckgivare.
Tack för svar så här långt!

Hittade en beskrivning på ett brittiskt Volvoforum och där var det en del som bytt en O-ring på röret som går över motorn när dom haft min felkod.

Finns det fler slangar / rör på "trycksidan" av turbon?

Hur stor/Dyr operation är det att byta magnetventil.

Bilen aldrig trimmad vad jag vet.
Byta magnetventilen är simpelt, på V70/S60 sitter den hakad på sidan av luftfilterboxen, gissar på att det är samma för XC90. Liten svart plastpryl med gummislangar och en kontakt. Bytte den på min förra bil (S60 2.5t -04) och har för mig att jag betalade ca 750kr (dyrt för vad man får!!!) för en ny på Bilia. I mitt fall var det dock en av slangarna som hade gått sönder så bytte i onödan. Men som sagt min bil gick kasst eftersom den endast hade grundladdning.

Laddluften går ju via intercoolern så kan vara värt att kolla kopplingarna även där.
Både magnetventil och tryckgivare är enkla och billiga att byta om det skulle behövas.

Lite dåligt insatt, men utöver läckage som det mycket väl kan vara. Hur är det med styrningen av wastegate? Kan inte de kärva och ge liknande problem med lägre tryck. Går det kontrollera på något sätt.
Hej igen,

Haft inne bilen på en mindre verkstad idag för felsökning.
Innan var han inne på samma fel som beskrivits ovan men när jag ringer honom nu är han 100% säker på att det är insprutningspumpen.

Kan det finnas nån koppling mellan insprutningaspumpen och turbotrycket?
Turbon skickar väl bara in luft?

Känns som en rimlig förklaring till felet att den nästan dör ibland dock..
Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Skaplig tvätthög det skulle bli, jag sni[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]