Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Niddan
#962206
Hej alla volvo älskare, detta är första gången jag postar så rätta mig om det blivit fel.

Märke: Volvo
Modell: 240
Motor: B230F
Årsmodell: 1993

Jag bytte laddningsregulator i min volvo 240 -93 med motorn b230f. För att kolen var slut, efter jag hade bytt det så gick den som den skulle men efter en tids färd så började alla lampor att lysa på instrumentpanelen.

Sedan stannade den, det verkade som att den inte laddade igen men då vi mätte sedan efter att ha laddat upp batteriet så hade bilen 12.5V avstängd och 13.7V då den var på. Nu har det flesta lampor slocknat på något mystiskt vis, jag anar nåt elfel. Men iaf så slocknade alla lampor förutom oljetrycks lampan. Jag har bytt olja och oljefilter igår och den går inte upp i temp samt är oljenivån perfekt.

Mina frågor är då följande:

1. Vart sitter alla jordkablar förutom den till toppen på motorn?
2. Vart sitter oljetrycks givaren på en b230f?
3. Har någon haft liknande problem?
4. Vilka tips har ni?
5. Kan det vara något relä som spökar?

Med Vänlig Hälsning! Adam
Användarvisningsbild
av Hilmer
#962262
Eftersom du varit på generatorn så kolla så du fått dit alla kablar korrekt igen, om D+ saknas (som går till lampan i instrumenthuset) så kommer lampan att lysa och generatorn laddar ej.
Oljetryckskontakten sitter strax framför oljefiltret, kolla också här att du inte kommit åt och dragit av kabeln.

I övrigt är det vanligt fel med motorkablaget att kabelhöljet torkar och spricker och ger diverse felsymtomer, framför allt är det där kablaget går ner under motorn i framkant dvs mot generatorn.

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]