Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vart och hur svarvades skivorna då?

Med frågan menar jag att det finns riktiga maskiner för att spänna upp och svarva skivor
men det finns även mekverkstäder med vanliga svarvar

och den sista är inte ett säkert kort
Senast redigerad av 1 ThunderAce, redigerad totalt 0 gånger.
Mycket fram o tillbaks.
Kanske dags att ta reda på om skivorna verkligen är skeva eller inte. ( Själv tror inte det är problemet eftersom det inte blev någon skillnad efter svarvning ) men men
Kan man göra med att man skruvar fast en metallstav eller nåt och har den mot skivan samtidigt som man snurrar på skivan...då ser/hör man om pinnen går emot lika mycket när man snurrar.
Går att göra även med en blyertspenna..men då måste man vara två personer.
Eller köper en sådan här.. https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... ka-256065/

Kan man ju ha till annat med.

Du kan ju oxo åka till ngn besiktning o snacka men ngn lite snällt så kanske de kan göra ett bromsprov...då märker du ju om det är fram eller bak.
v70t4y2000 skrev:Mycket fram o tillbaks.
Kanske dags att ta reda på om skivorna verkligen är skeva eller inte. ( Själv tror inte det är problemet eftersom det inte blev någon skillnad efter svarvning ) men men
Kan man göra med att man skruvar fast en metallstav eller nåt och har den mot skivan samtidigt som man snurrar på skivan...då ser/hör man om pinnen går emot lika mycket när man snurrar.
Går att göra även med en blyertspenna..men då måste man vara två personer.
Eller köper en sådan här.. https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... ka-256065/

Kan man ju ha till annat med.

Du kan ju oxo åka till ngn besiktning o snacka men ngn lite snällt så kanske de kan göra ett bromsprov...då märker du ju om det är fram eller bak.
Det blev inge skillnad efter svarvning. Han som svarva satte upp skivan i ett gammalt hjul nav han hade.
Och svarvade båda sidorna samtidigt sa han.
Bilen är ny besiktad och jag frågade om just balansen. Men bromsarna va bra och alla bussningar va bra.
Svarvat snett? Om nu bromsskivan inte sattes upp helt dikt an mot navet så blir ju den svarvade bromsytan sned. Om det nu dessutom bara är så på ena sidan så kanske vibrationer uppstår. Belägget tar ju iaf inte på hela ytan då. Eller tänker jag fel?

Ett annat tips är ju och lägga åt bromsen och sedan med ett bladmått försöker på in det mellan belägget och skivan. Då ser man ju iaf om hela belägget ligger mot skivan.
av Xuri
är ingen expert på svarvning men. Normalt sätt spänner man upp skivan genom att klämma den över en kona, då centrerar den sig själv. Har inte han som svarvat skivorna klockat in de gamla hjulnavet med indikatorklocka å typ max 1 hundradels millimeter innan han monterade dina skivor är dom inte raka.... Skakar de i ratten vid inbromsning är de något skit med skivorna fram...
antingen är dom skeva, dom har skitig anläggningsyta mot hjulnavet... de kan även vara så att om de är riktigt skevt bak så kan skaken fortplanta sig i bilen å ge lite ryck i ratten.....
Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

De som vinner på förändringen klag[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]