Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

För ett tag sen så gick vattenpumpen på min volvo 850 isönder, vilket ledde till att jag körde ca. sju mil med en överhettad bil (ja vet, ja vet, men klockan var mycket och ja o familjen ville hem). Det i sin tur ledde till att topp-packningen gick åt h-vete, så jag skruvade ner motorn och bytade packningen och alla andra packningar som man får med i ett sotar-kit, passade även på att porta toppen och slipa in ventilsätena. Problemet som jag har nu är att det kommer blå rök ur avgas röret, Hc och Co, halterna är för höga plus att jag har skum på oljestickan. Jag precis som alla andra här, tänker att jag har misslyckats med min lilla renovering, såklart. Frågan är då om det finns nått härligt knep som gör att ja kan klara beiktningen utan att skruva ner hela motorn igen och om det kan finnas nån annan anledning till varför allt detta händer. Katalysator, vevhus ventilation etc. etc.

Jag är otroligt tacksam för all hjälp som fås och behöver ni mer info om min situation så delar jag gärna med mig.
av *pettson*
Har man kört överhettat så länge så lär oljeskrapringarna vara sopor, även kolvringarna lär ha tappat spänsten.
Eftersom du renoverat överdelen lär oljan komma ifrån underdelen. Det som står som alternativ är att demontera motorn och se om blocket går att borra, för det lär vara slitet. Sen utgå därifrån med överdimensionskolvar och ringar. Eller så får du helt enkelt leta efter en annan motor i bättre skick.
I normalfallet klarar sej allt, det är till och med sällsynt att topplockspackningen går vid en kokning. Men kör man som sagt 7 mil med det, då är turen slut.
*pettson* skrev:Har man kört överhettat så länge så lär oljeskrapringarna vara sopor, även kolvringarna lär ha tappat spänsten.
Eftersom du renoverat överdelen lär oljan komma ifrån underdelen. Det som står som alternativ är att demontera motorn och se om blocket går att borra, för det lär vara slitet. Sen utgå därifrån med överdimensionskolvar och ringar. Eller så får du helt enkelt leta efter en annan motor i bättre skick.
I normalfallet klarar sej allt, det är till och med sällsynt att topplockspackningen går vid en kokning. Men kör man som sagt 7 mil med det, då är turen slut.
Va tror du om att där är skum på oljestickan då? Brukar inte det vara relaterat med att toppen inte är tät? Skall tilläga att det inte är på grund av korta sträckor, det fanns även när jag pendlade mellan Malmö och Landskrona.
av *pettson*
Skum på stickan kan du få för att det blåser storm i vevhuset när den är otät. Oljerök får du för att oljeskrapringarna är ett minne blott.
Men jag ställer en motfråga? Hur kan toppen vara otät, men så otroligt lite otät, utan att påverka ditt kylvatten, när den får vara så otroligt skev som 0,5mm bågning på mitten längsmed. Och 0,3mm skev på tvären. UTAN att det påverkar något alls. Det är en aluminiumtopp vi pratar om, inte en gjutjärnstopp till en större catepillardiesel.
*pettson* skrev:Skum på stickan kan du få för att det blåser storm i vevhuset när den är otät. Oljerök får du för att oljeskrapringarna är ett minne blott.
Men jag ställer en motfråga? Hur kan toppen vara otät, men så otroligt lite otät, utan att påverka ditt kylvatten, när den får vara så otroligt skev som 0,5mm bågning på mitten längsmed. Och 0,3mm skev på tvären. UTAN att det påverkar något alls. Det är en aluminiumtopp vi pratar om, inte en gjutjärnstopp till en större catepillardiesel.

Skulle kanske nämnt att jag får fylla på vattnet en gång i månaden ca. men kollar man på undersidan kylaren så hänger där lite vattendroppar, så ja tror nog att det är kylar läckage som orsakar det. Var är den otät när det blåser storm i vevhuset? Jag är novis bara så du vet :)
av *pettson*
Dina kolvringar är inte färska som dom är på grund av ålder. Dom är inte ett dugg bättre när dom jobbat i en kokad motor.
Kolvringarna läcker förbi förbränningsgaser och kompression, rätt ner i vevhuset kortfattat.
*pettson* skrev:Dina kolvringar är inte färska som dom är på grund av ålder. Dom är inte ett dugg bättre när dom jobbat i en kokad motor.
Kolvringarna läcker förbi förbränningsgaser och kompression, rätt ner i vevhuset kortfattat.
Ok. Så det känns som att jag har mycket jobb framför mig hursom, problemet är att jag kommer aldrig hinna få den klar på en månad och ja lämnar inte in den på bilverkstad, har du nått tips på vad man kan göra bara för att precis få den igenom besiktningen? Eller måste ja gå "all in"?

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS

Idag har bilden varit på service, under 3K […]