NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Skulle byta till sommarhjul nu och det blev rejält med gängpaj på en av hjulbultarna. En annan bult på samma nav kärvar men fungerar.

Är det svårt/bökigt att byta detta bakre nav? Har en tid hos verkstaden först Fredag nästa vecka men funderar på om jag klarar det själv? Brukar något kärva eller strula vid byte av detta?
Är det trångt att komma åt dom 4 bulten som navet sitter med?
Så som jag förstått det så är det "bara" att ta loss bromsoken, bromsskivan och sedan ABS sensorn/hållaren och sedan sitter navet bara med 4 bult...

Tack på förhand.
Senast redigerad av 1 timebandit, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Sierra94
Det är ganska enkelt att byta. Men bultarna är torx. Det var det iaf på min 05:a. Kan lätt gro igen med skit som kan göra att du får svårt att få i torxbitset ordentligt i skallen. Stor risk att dra dem runda om de sitter fastrostade.

Jag skulle hellre försöka låna en gängtapp med rätt stigning och rensa gängen i navet med innan jag gav upp och böt hela navet.
Sierra94 skrev:Det är ganska enkelt att byta. Men bultarna är torx. Det var det iaf på min 05:a. Kan lätt gro igen med skit som kan göra att du får svårt att få i torxbitset ordentligt i skallen. Stor risk att dra dem runda om de sitter fastrostade.
Har försökt kalla in på förstärkning, får svar ikväll. Han har tillgång till det mesta som kanske kan behövas.
Men då får man se till att verkligen få rent skallarna innan man försöker lossa dom då. Ja, tror det är T40 om jag lyckats läsa mig rätt till.
Antar att det kan vara bra att smörja lite och värma och knacka lite, så som man brukar få göra.

Misstänkte väl att jobbet är enklare än vad man tror. Frågade på Bilia och dom sa att det var ganska jobbigt att byta... Allt handlar bara om hur mycket utrymme det finns för spärrhandtaget osv men annars så känns det rätt så enkelt om nu inte skiten är sönderrostat osv. I värsta fall får väl min hjälp svetsa fast något på bulten för att kunna få loss dom!
Hoppas han vill och kan hjälpa mig för han har ett bra garage osv att stå i :)

Har ni några tips som kan vara bra att ha så får ni mer än gärna dela med er av dom :)

Tack för svaret!
Användarvisningsbild
av Sierra94
Har du möjlighet skulle jag testat och rensat gängen med en tapp först. Iom att godset är ganska tjockt så kan det bli lyckat resultat
Tyvärr har jag redan filat toppen för att få dom fina gängorna men det blev inte bra :( Kanske bra att investera i ett sådant gängrenoveringskit men använder sådant aldrig...

Får hjälp på Lördag med bytet iaf så det känns ändå rätt skönt :)
Användarvisningsbild
av Sierra94
Filat toppen? På hjulbultarna? Eller har du filat topparna på själva gängen i navet? En "platt" gänga i godset du ska skruva i skruven i förstör skruvens gänga. Jag menar såklart att du ska rensa gängen i naven. Med en gängtapp med rätt dimension. Hursomhelst, hoppas bytet går vägen.
Ja, gängorna jag menade... Filade toppen på bulten med gängorna för att försöka få fäste på fräscha gängor.
Tyvärr hade det inte gått att rensa/gänga om då gängorna slets bort med muttern :(

Å blev så frustrerad över skiten tillslut också... Men om flera bultar börjar bli så slitna är det dags att byta ändå :)

Tack, kommer gå kanon :)
Användarvisningsbild
av Sierra94
Kom på en sak som förvillat mig :-) v50 har ju för f*n pinnbult och inte gängade hål. Svårt att få nya gängor i en skruv om det fattas material. Då förstår jag problematiken helt. Man blir skadad om man skruvar hela dagarna både hemma och på jobbet.
Sierra94 skrev:Kom på en sak som förvillat mig :-) v50 har ju för f*n pinnbult och inte gängade hål. Svårt att få nya gängor i en skruv om det fattas material. Då förstår jag problematiken helt. Man blir skadad om man skruvar hela dagarna både hemma och på jobbet.
Fasen vad skruvat, haha :lol: :lol: :lol: :lol:
Ja det är fan inte lätt alltid!! :)

Man hade ju kunnat åka till skroten å köpa ett lager å prova byta bultarna/pinnbultarna men känns nästan värt att byta å få nytt å fräscht. Troligen har skiten ändå suttit där i 24k mil och det är väl ändå inte så illa enligt mig :)
Användarvisningsbild
av Sierra94
Ordvitsare där :-P Nää, har lagret gått så långt och med tanke på kostnaden så skulle jag också bytt hela.

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&[…]

Ström och genomföring verkar inte s&arin[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]

Finns väl på skroten och nya på v[…]