Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjenare! Köpte mig en 744SE -92 för några veckor sen. Och med nytaget körkort och bakhjulsdriven bil så blir det ju en del rondellkörning ;)
Saken är den att efter jag varit ute o lekt ett tag (sladdat runt som fan på asfalt) så får jag punktering på ena bakdäcket, har hänt på vardera sidor vid olika tillfällen. Och däcken är nedslitna på sidorna, ser ut som om dom nötts sönder av skärmkanterna.

Har märkt att bakdämparna är en aning svampiga så tänkte byta dom. Men undrar om det är någon som har haft samma problem och fixat det på nåt annat sett? Bilen rör sig inget i sidled när man puttar på den så bussningarna verkar schyssta. Förövrigt är den ej sänkt och det är original 15" hjul på :P

MVH Dallaz
Om det är skärmkanterna som skaver sönder däcken så är det gummirester kvar och (eller) blankslitet från färg. Om det är högerhjulet som slits sönder i en vänstersväng, så är det ju på insidan däcket det sliter. Då ser du märken i hjulhusen. Du skriver inte mer än "däcken är nedslitna på sidorna". Var på sidorna? på slitbanan? Eller är texten på sidan bortsliten? Är det original däck, fälgar och fjädring i gott skick så ska det inte kunna "ta i". Men det belastar panhardstaget (pilen) ordentlig.

Mvh
Lennart
Bilagor
images.jpg
Bakaxel Volvo 7/900
images.jpg (10.17 KiB) Visad 1523 gånger
lennarte skrev:Om det är skärmkanterna som skaver sönder däcken så är det gummirester kvar och (eller) blankslitet från färg. Om det är högerhjulet som slits sönder i en vänstersväng, så är det ju på insidan däcket det sliter. Då ser du märken i hjulhusen. Du skriver inte mer än "däcken är nedslitna på sidorna". Var på sidorna? på slitbanan? Eller är texten på sidan bortsliten? Är det original däck, fälgar och fjädring i gott skick så ska det inte kunna "ta i". Men det belastar panhardstaget (pilen) ordentlig.

Mvh
Lennart
Har alltså fått punktering på båda däcken bak. Fast vid olika tillfällen. Bara efter jag sladdat runt. Det är precis i kanten av däcken, alltså där övre delen (där mönstret är) möts med sidan av däcket. Utsidan då kan jag säga. Däcket har liksom nöts ner neråt genom däcket och kanske 5mm brett eller nåt. Inte studerat det så noga. Men jag är iallafall 100% säker på att allt är original. Jag har skruvat bilar sen jag va liten så är inte helt tappad när det gäller bilar. Men tycker det är lite konstigt. Om den hade varit sänkt och haft 19" fälgar hade det ju inte varit så konstigt.
Vet inte om däcken är exakt rätt storlek, men dom sitter som en smäck på fälgen iallafall och ser inte det minsta konstigt ut.
Bensinpriser v2

Trump verkar ju ha fått uppdatera sin plan. […]

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? […]

XC60 MY27

@Neomannen , Ja, det stämmer, det har inf&o[…]

Hej! Har som många andra fått strul me[…]