Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag körde mellan Södertälje och Strängnäs idag (50 km). Satte farthållaren på 110 km/h (106 km/h GPS). Åker med vinterdäck fortfarande. Färddatorn brukar säga något högre förbrukning än uppmätt vid pump. Så har du ett riktmärke på vad jag har på landsväg. Tycker fortfarande 15 l/100 km låter fruktansvärt mycket, såvida man inte helt saknar förståelse för hur automatlådan jobbar.
Bild
Severin skrev:Men han skriver ju korta sträckor,klart bilen drar mycke då.
Jo fast han skriver ju att den drar 0,8-0,9 på landsväg, detta var ju ett inlägg till det...

Gällande korta sträckor har jag ju redan svarat att jag aldrig kommit över 1,1 när jag kört uteslutande korta sträckor dvs. sega sig genom Stockholm på Essingeleden. Medelhastighet sedan jag köpte bilen är 46 km/h enligt färddatorn så jag kör ju uteslutande i lägre hastigheter...
Min V70N 2,5T manuell tog gladeligen 1,3 l/mil vid kortkörning. Ibland mer. Vintertid tog min bil mer än under sommartid. För mig låter det inte som om det är något större fel på din bil.

Körcykeln betyder välidgt, väldigt mycket för hur mycket bilen tar. Du kan inte enkelt jämföra med någon annan. 1,2 l/mil för en XC70 2,5T automat låter väldigt lite för kortkörning i mina öron -- eller så har vi olika defintioner av vad kortkörning är.
Såklart drar den något mer i 120, men jag vill minnas att jag snittade 0,87 när jag körde på Autobahn förra året och då körde jag runt 140.

Såklart alla kan ha olika uppfattningar, men som så ofta på detta forum får man uppskattningar på förbrukningar från personer som inte har någon erfarenhet av fordonet eller motorn i fråga. Jag delar bara med mig av mina erfarenheter då jag har samma modell...
Titta lite pa din Long Term Fuel Trim sa kanske det ger en ide om vad som hander..?

Det kan ju lacka i insuget eller natt mysko, lite nog for att kunna anpassas for men tillrackligt for att forbrukningen blir 'fel'.
Okey okey, jäklar vad folk hängde upp sig på att jag skrev 6,8-7,8. Jag säger bara det som färddatorn visar. I 120 så är det absolut planmark med bästa förhållanden som det ligger så, egentligen så är det ju mellan 8-9 Men skit samma, det är ganska oviktigt.

Det är fortfarande ganska spännande hur en xc70 med samma motor, automat och awd kan dra mindre. Den är en 2002 eller 2004. Kommer inte riktigt ihåg. Vad jag vill komma fram till med tråden är om nån stött på liknande problem och det kanske är ett vanligt fel som ligger bakom det. Som sagt, vida visar inga problem och bilen går klockrent.

Jag är väl medveten om att motorn är törstig och stadstrafik + auto är dålig combo. Men 1,5l/milen fattar ju vem som är överdrivet, speciellt när bilen körs väldig försiktig.
Känns som att du snubblar på din egen argumentation. Du säger bilen drar x i 120, motsv. y verklig förbrukning, följt av att det är ganska oviktigt vad felvisningen är? Samtidigt så utgår du från färddatorn och menar förbrukningen är förhöjd och att det är konstigt att din bil, med nu förhöjd förbrukning, drar mer än en liknande bil.

Innan du konstaterar någonting faktiskt är fel tycker jag du antingen ska mäta din förbrukning vid pump eller jämföra din färddatorförbrukning under samma förhållanden som de förhållanden du hänvisar till för "nått halvår sen". Tänker främst på ifall du kör med dubbdäck nu. Annars, ifall VIDA inte tycker någonting är fel: när är bilen senast servad? Inga anliggande bromsar t.ex? Finns ju fler saker än luftfiltret som gör förbrukningen illa.

Utifrån hur slitaget ser ut på givaren[…]

Elpriset

Och bättre kanske det blir, om spanien kö[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Takk. Abm er i orden. Nedlasting av apper som ikke[…]

XC70 -14 Stolvärme reglering?

För att byta värmeslinga får man &[…]