- lör 28 mar 2015, 01:07
När jag ändå satt i bilen häromdagen passade jag på att nollställa färddatorn när jag körde på en väg där det gick 80-90 km/h, alltså de hastigheter som jag upplevt att XC70 går billigast i. Under 23 km, där jag även passerade två samhällen med 50 km/h, konsumerade bilen 0,47 l/mil. Detta förstås enligt färddatorn, som brukar vara lite optimistisk, men inte så tokigt ändå. Men detta var ju med rullande start med varm bil.
Därefter hade jag ytterligare 12 km till målet, men på den sträckan är det 100 km/h första delen, sedan samhälle med diverse svängar runt gathörn och liknande. Snittet ökade till 0,51 l/mil.
Häromdagen körde jag 61 mil, motorväg, landsväg, krokig och kuperad landsväg samt diverse samhällen och stadskörning. Lite blandat, alltså. Förbrukning 0,77 l/mil, men då drog jag släpkärra hela vägen också. Tycker det är rätt rimligt det också. Min gamla 854 Turbo klarade sig knappt på det utan släp...
Därefter hade jag ytterligare 12 km till målet, men på den sträckan är det 100 km/h första delen, sedan samhälle med diverse svängar runt gathörn och liknande. Snittet ökade till 0,51 l/mil.
Häromdagen körde jag 61 mil, motorväg, landsväg, krokig och kuperad landsväg samt diverse samhällen och stadskörning. Lite blandat, alltså. Förbrukning 0,77 l/mil, men då drog jag släpkärra hela vägen också. Tycker det är rätt rimligt det också. Min gamla 854 Turbo klarade sig knappt på det utan släp...
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.
- By least