Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Larre
Nu är det en vecka sedan jiha skrev: "när jiha lagt på sommardäcken kom våren". Och han bor ju litet norröver, så jag tänkte det borde vara safe nu.

Men domkraften (maxhöjd 35 cm) som jag har i garaget räckte inte till att lyfta schabraket. Så nu ska här inköpas en ny domkraft.

Någon som vet till vilken höjd som en domkraft måste kunna lyfta för att man ska kunna använda den till att skifta hjul på en XC90? Tacksam även för konkreta shoppingtips på domkraft för XC90, men det är överkurs. :)
av OC-RA
Har du ingen original domkraft???
Användarvisningsbild
av Larre
OC-RA skrev:Har du ingen original domkraft???
Jodå. Det följde med en sån där saxdomkraft. Men den är så evinnerligt långsam. (Läs: förstör inte det roliga för mig :wink: )

Räcker det med 50 cm max lyfthöjd? Verkar finnas några såna att välja på.
Användarvisningsbild
av Driver64
Larre skrev:Men domkraften (maxhöjd 35 cm) som jag har i garaget räckte inte till att lyfta schabraket. Så nu ska här inköpas en ny domkraft.
Räcker den inte till om du lägger en rejäl kloss emellan?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Denna är jag grymt nöjd med. Finns tex på hjula, mekonomen osv.

Lyfer 500 mm och är mycket stabil 700-1100 kr beroende på var du köper.

Bild

Är 10000000000 ggr bättre än denna

Bild
av jbl
Har både den blåa stabila samt den röda mindre ifrån Jula.

Den blåa har jag lite problem med att hålla bilen utan att tappa lite höjd. Blev lite bättre när Jula vred på skruven man inte ska röra. Men den lyfter 50cm och det borde vara tillräckligt för att få upp XC90:n.

Men normala däcksbyten märker man inte att den tappar höjd.
Användarvisningsbild
av Larre
Tack så jättemycket för tipset, VolvoB20! 689 kr på Jula. :D Den funkade bra!

Bild
Användarvisningsbild
av Larre
Driver64 skrev:
Larre skrev:Men domkraften (maxhöjd 35 cm) som jag har i garaget räckte inte till att lyfta schabraket. Så nu ska här inköpas en ny domkraft.
Räcker den inte till om du lägger en rejäl kloss emellan?
Det hade nog funkat. Men jag ville ha en rejälare domkraft än den lilla jag hade sedan tidigare som jag "bara" använt till våra V70:isar. Tack ändå! :D
Användarvisningsbild
av Larre
jbl skrev: Men den lyfter 50cm och det borde vara tillräckligt för att få upp XC90:n.
Japp, det var tillräckligt och det kändes som att den hade ett gäng med centimeter till att "ge". 8)
jbl skrev: Men normala däcksbyten märker man inte att den tappar höjd.
Jag hann inte heller märka något. :)
av jbl
Det är inte säkert att din tappar höjd. Jag skulle behöva skicka in den på garanti rep. Den ska inte tappa höjd. Men läser man manualen så ska den bara användas till att lyfta med och sedan använda pallbock.

Så det skulle kunna vara så att det kan uppfattas normalt att den kan tappa höjd.
trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att […]