Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kuggarna är högre (och tror jag) bredare på remmar med rundade kuggar, dessutom är mellanrummet mellan kuggarna mindre än vad kuggarna är breda. På "kantiga" remmar är kuggarna lika stora som mellanrummet, så det är fysiskt omöjligt att få det att passa. Remmar med rundade kuggar har en större "anliggnig" mot kuggjulen, därför håller den för högre belastning (eller längre livslängd). Det finns flera varianter inom industrin, men till motorer finns det inte lika många. Jag skulle inte prova på 16V motorn i alla fall, den skulle "hoppa" relativt omgående.

Mvh
Lennart
okej. tack för upplysningen.
Du kanske vet vilket kugg som sitter på dom äldre b23? det är kantkugg på dom gissar jag på. (har inte lossat kåpan och kollat på länge)

måste ha ett ställbart till mitt trimmade objektet och ett nytt vanligt till en kompis b230, så tänkte att han kunde ta mitt, men det går ju inte antar jag då ;)
Enligt Biltemas nätsida sitter den med runda kuggar på 240 och 940, men inte på 740. vilket skulle betyda att det kom till -93 års modell. -92 fanns ju alla 3 modellerna.

Mvh
Lennart

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]