Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av börne
EjS skrev:men som förare lär jag gärna bilen att känna bättre i säkerhets syfte.
Riktigt... man lär sig mycket om vad en bil klarar av när man kör bankörning & kul är det. Missuppfattade & trodde det var typ bankörningsträff eller liknande. Men att köra med instruktör för att lära sig bilens gränser ger grymt mycket. Det har funnits vid olika tillfällen när man kört med Stcs under Saab åren.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har förvisso testat vad man kan göra innan och efter det att DSTC rycker in, men jag provade visligen på en större plan, där jag inte hamnar i några diken eller träd om bilen får andra idéer än vad jag själv har. Men den sortens körning tycker jag passar bättre till bakhjulsdrift, om man nu alls ska ge sig på sånt på vägarna.
Användarvisningsbild
av EjS
VolvoB20 skrev:
apersson850 skrev:Att DSTC i en XC70 inte är tänkt för körning av den typ som syns på bilden som VolvoB20 lade upp här ovan förvånar ju inte mig i alla fall.
Du behöver inte pressa bilen på bana för att råka ut för DSTC-Chocken.

Det räcker med att du ligger på en fin vinterväg och trycker på lite så bilen går med sladd i kurvan. Blir sladden 0.01 grad bredare än vad DSTC tycker är tillåtet så kopplar dem bort dig som förare och vräker bilen i motsatt riktning genom att tvärbromsar ytterhjulen mitt i kurvan.

Det är inget specifikt för XC70, alla nya volvo är programerade på samma sätt. Föraren ska absolut inte försöka köra inspirerat.
Åkte faktisk på landsväg häromdagen och i en vänsterkurva får jag dstc varning i dim.

Eftersom det var första gången på torr väglag och 10 grad åkte jag på närmaste mack och kollade däcktryck. Höger bak 0,8 bar!!

Då blev jag glad för dstc. Kom direkt. Först när lampen var släckt fick jag styrd kontra och då var sladden förmodligen redan stoppad.
Användarvisningsbild
av EjS
apersson850 skrev:En skruv i däcket, eller?
Det var en läck fast ingen sten eller skruv. Och där var mycket däck kvar.

Hur som nu är den repad.

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]