Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nybbo
Hej har en v70 t-5 06 som är riktigt långsam på att bli normal arbetstemp i motorn men i kupen är värmen bra det irriterar mig lite på detta enkla problem och bilen behöver c:a 9,5 km för att bli varm i motorn och då var det c:a 8- ute och hade kört motorvärmare i c:a 2 timmar men i övrigt mycket nöjd med bilen med ett riktigt bra klipp i motorn men nu går det mot varmare tider även här uppe i norr i umeå men tror det blir termostatbyte inför nästa vinter eller vad säger ni?
Användarvisningsbild
av wissel
Varför vänta till nästa vinter ? :-)
av Johnnie
Tror inte det hjälper att byta termostat, verkar normalt att det tar tid..
av valln
Nu har jag ingen T5, men en 2.5T. Om man inte våldkör skulle jag påstå att det är högst normalt att det tar uppemot 1 mil för bilen att få normal temp i minus 8 grader.
av Rådlös
Vilken typ av motorvärmare har du? El- eller bränsledriven?
Jag har gjort ett mätexperiment på min V70 2.0F -08. Etersom det är en FFV, så är det fabriksmonterad elvärmare på den. Jag lät den stå på i mer än ett dygn. Motorblocket blev 30°C. Nu är inte det någon "värstingvärmare" utan en liten på ca 400 Watt. Men varmare än så blev det inte.
Jag mätte med en sådan här: http://www.clasohlson.com/se/IR-termome ... r362286000
Med en sådan kan man kontrollera det verkliga motorvärmen. Panelinstrumenten är inga precisionsinstrument, om man nu har ett sådant? Jag har inte det i min bil. Om man har en IR-termometer kan man kolla temperaturen under varmkörning. Då mäter man och kollar samtidig hur nålen pekar. Då vet man att "vid det strecket är det XX grader. Vid nästa streck är det YY grader" o.s.v. Man mäter på motorn på samma ställe varje gång och noterar värdena. Har man inte panelinstrument så finns ju värdena i OBD2-uttaget, men då krävs en helt annan utrustning för att läsa ut det. Och dom är förmodligen mer exakta? Glöm inte att skriva upp mätresultaten så att du kommer ihåg dom.
Stefans 968

En bra plåt det där :-D Ja, passa[…]

@OlofEmanuel , Får du inge svar kan du se v[…]

@EbbevonVolvo , Ja, äntligen reglisten ;-) […]

Kablar till tändspol

Hei! Ursäkta min Svenska, den är kanske […]