Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
gubbstrutt skrev:nä du det är troligen mer 30 än 20 såg som sagt inte mätaren riktigt då jag vart halvblind av blixten OM det var mig du syfta på ovan.
Nej det var itne dig jag syftade på, utan mer lagen. Jag har för mig att det är 20km/h för fort som gäller får att bli av med lappen, medans malmstroem sa 30km/h.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Lucif3r skrev:
Gotlandsbästa skrev:medan vinterdäcken ligger 5-7 km/h under när jag jämför bilens mätare med Gps:en.
Då har du ju åt h-e fel dimension på vinterdäcken, det får inte skilja mer än max +-5%.

Min mätare visar ungefär 1-2km/h för lite med både sommar och vinterdäcken vid 90km/h jämnfört med GPS.
Samma med min (5-6 visserligen), och det är med registreringsbesiktad dimension.
Användarvisningsbild
av taxi
Samma här; och jag råkar också ha just den dimensionen som står på reg-pappret (195/60-R15).
Med sommardäcken (205/55-R16) skiljer det mindre mellan verklig och mätarhastighet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lucif3r skrev:Är det 30km/h för fort som gäller? Jag hade för mig det var 20km/h för fort :shock:
20 km/h på 30 väg
30 km/h på 40 väg och uppåt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
VolvoB20 skrev:
Lucif3r skrev:Är det 30km/h för fort som gäller? Jag hade för mig det var 20km/h för fort :shock:
20 km/h på 30 väg
30 km/h på 40 väg och uppåt.
Ah ok, tack för klargörandet :)
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Lucif3r skrev:
Gotlandsbästa skrev:medan vinterdäcken ligger 5-7 km/h under när jag jämför bilens mätare med Gps:en.
Då har du ju åt h-e fel dimension på vinterdäcken, det får inte skilja mer än max +-5%.

Min mätare visar ungefär 1-2km/h för lite med både sommar och vinterdäcken vid 90km/h jämnfört med GPS.
Hade samma avvikelse med XC90 jag hade. Jag har 215/55-17 & enligt transportstyrelsen ska det vara 215/60-17.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
O...k... "I stand corrected", men, hur tusan kan mätaren visa så mycket fel? Det låter inte klokt i mina öron. :???:
Jag kom därimot på en sak ang. min bil, mina vinterdäck är ju bra jäkla slitna och sommardäcken är sprillans nya, så även om vinterdäcken är "55" profil och sommardäcken "50" profil så är nog rullomkretsen snarlik, är nog därför min mätare visar tämligen exakt lika med båda uppsättningar hjul.

Men iaf... Jag förstår inte hur era kan visa så otroligt mycket fel med rätt dimension på hjulen... Kan inte vara så att era mätare behöver kalibreras bättre?
Användarvisningsbild
av joel80
Min visar också 5km/h fel med vinterdäcken.. Mer rätt med sommardäck.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
¨Ska börja med att svara själv på en fråga jag ställt tidigare. Ja man blir av med lappen i en kamera en polares syrra vart det nyligen
trots rena rullor sen tidigare hon körde över 30 för fort.
Nu till mitt fall klarade mig med nåra km till godo :D .
3200 ska kalaset dock kosta.

Med vänlig hälsning gs
Volvo 240 B230F går fettigt

och då pendlat mellan 0,2-0,8 men eftersom […]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]

Denna videon tror jag visar vad du behöver. h[…]

Dimljus v70 97

Hej. Någon som kan förklara hur jag ko[…]