Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
EjS skrev: "Gasa skiten ur bilen" är roligt ;)

När jag åkte corvette som hyrbil sista året gjorde vi präcist så.
Inte lika roligt om det ens egen bil.......
Användarvisningsbild
av EjS
VolvoB20 skrev:
EjS skrev: "Gasa skiten ur bilen" är roligt ;)

När jag åkte corvette som hyrbil sista året gjorde vi präcist så.
Inte lika roligt om det ens egen bil.......
Tjänstebil då ;)
200 mil passerat med GTSen, dieselförbrukning vid pump har varit 0,71 resp 0,63 l/mil. Första noteringen innehåller en hel del stadskörning och andra mestadels landsväg. Sambon är ute själv på en 80-milsresa I helgen och jag skall fylla upp när hon kommer hem och se vad hon får för resultat. Vid dessa tankningar ligger färdatorns förbrukning drygt 10% under verklig.

I övrigt så består mina första intryck av bilen, känns väl ihopskruvad men jag saknar Volvostolarna mer och mer för varje långkörning. Till veckan skall jag köra Sthlm-Kph med en hel det turer I södra Sverige och då skall bade stolar och prestanda sättas på prov. Tycker fortfarande inte att jag har hittat alla 240HK och 500NM... Måste försöka få tag på en 4-cyl D5 att jämföra med också. Dock vinner chassit och hjulupphägningen mer och mer respekt, sväljer ojämnheter mkt bra, fast utan att vara stöting, och främst, Inga missljud.

Om jag skall jämföra med mina bägge D5 V60 så skulle den perfekta kombinationen vara V60 D5(5-cyl) med Polestar fast med Passatens växellåda, styrning och hjulupphägning.
Dags för första verkstadsbesök

Efter 400 mil så är det dags för Passaten att besöka verkstaden för första gången, efter 300mil så började
ett högt sjungande ljud att komma från de bakre hjulen/bromsarna vid backning. Då detta kvarstår efter 400mil så
skall verkstaden få kolla detta till veckan. När vi ändå är inne på kvalitetsämnet så har jagt upptäckt att
något sonm verkar vara trådarna till stolsvärmen "syns" igenom lädret på förarstolen.

Två 65milaetapper I veckan visar att Passaten är en mkt effektiv milätare. I raskt motovägtempo slutade
dieselförbrukningen på 0,65l/mil mätt vid pump.
Användarvisningsbild
av joel80
Så länge verkstan fixar det ser jag det inte som så mycket mer problem än många andra nya bilar har.. läser man här på forumet verkar ju en andel av oss nybilsköpare spendera rätt mycket tid första året på verkstan för att få småsaker (och ibland större) justerade.
Passaten har nu varit inne på verkstad för kontroll av missljud vi backning, inget fel hittades
men man misstänker att det var grus eller en sten som letet sig in på någor olämpligt ställe.
Hur som, så är missljudet borta och bilen rullar vidare.
av V60D5AWDPolestar
Additiv.

I dag kom en ny erfarenhet som jag inte varit med om med mina Volvos. Fick upp ett meddelande om att jag
hade 160mil att köra innan mitt Add-Blue tar slut ?:-/ , bilen har nu rullat 900mil sedan ny. Åker till VAG och
ber att få köpa additive och bemöts då av konstaterandet att det var tidigt, deras uppfattning var tydligen att
additivet borde räcka till första service. Fick nu punga ut med ca 350kr för knappt 8l fördelat på fyra flaskor vilka
Passaten gulpade i sig utan att tveka. Skall bli intressant att se hur långt dessa räcker. Kanske var additive-tanken
inte full vid leverans.

PS Passade på att uppdatera trådnamnet då bilen bade passerat beställd och levereratstadiet. Återkommer med en
tusenmilarapport nästa vecka då mätaren slår over. DS
av Saibot90
V60D5AWDPolestar skrev:Fick nu punga ut med ca 350kr för knappt 8l fördelat på fyra flaskor vilka
Passaten gulpade i sig utan att tveka. Skall bli intressant att se hur långt dessa räcker.
Över 40 kr/liter?! Har aldrig sett att det kostat mer än dieseln på mackarna när jag tankat på lastbilen på jobbet, kanske värt att kolla till nästa gång.
Hur stor är tanken?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 28
Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Ja där har de sockersugna norrm&[…]