Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#961022
Hej
Som rub lyder.
Bilen börjar rycka vid gaspådrag, över 100km/h på 4an, över 140 på 5an. Då börjar också motorlampan blinka!

Min första tanke var tändstiften men när jag såg att dessa byttes för 5500 mil sedan så blev jag osäker (de skall väl klara 10000mil?)

Skall man slänga pengar på nya tändstift eller kan/ska man felsöka något annat först?

Om man nu skall köpa nya, är det Volvo original som gäller då eller har ni andra tips? Har planer på att chippa bilen snart!

MVH
Volvo T4 -03
av UFO13
#961030
Den rycker inte alls vid lägre hastigheter?
Kollat oljan? (Gällande motorlampan)
Det beror på vad det sitter för tändstift i. Vissa tändstift (P4 på feltema exempelvis) sägs ska klara 100000 km, andra inte.
Tändstift i sig är inte så dyrt så jag hade börjat där, original såklart - framförallt då du tänkt chippa bilen. (Feltemas tändstift har jag själv ingen direkt erfarenhet av bortsett från att ett av de stiften efter byte för några år sen på styvfarsans 240 blev urgängat och flög ur i farten på nåt j*vla vänster..)

/U
#961032
Nej, har ej upplevt några ryck vid normal körning. Först när man kör höga varv.

På oljestickan ser det bra ut men oljan är ej bytt på länge. Även motortemperaturen ligger stabilt.

Då börjar jag med tändstiften! NGK från mekonomen, kan dem fungera?
av UFO13
#961048
Hmm.. När du har kört i högre hastigheter och stannar bilen, luktar det bränt eller ryker det någonstans? Om så är fallet, är röken vit, blå?

Om oljan inte är bytt på länge har den förmodligen blivit tunn så det är bra om den byts.

Absolut, NGK gör bra stift.
Jag brukar tänka som så att delar från mekonomen, delar direkt från volvoverkstaden och andra märkesverkstäder med lång garanti på sina delar fungerar. Om något mot förmodan då händer så brukar de vara väldigt behjälpliga om man kan peka på att det är deras grejer som orsakat felet. Jag blundar dock när jag scrollar förbi tändstift på feltemas hemsida.. :lol:
av benka1
#961063
Kolla felkoden lättast att spåra felet,själv gissar jag på bränslerelaterat problem får du felkod p0131 eller dyligt så är det soppa pump,filter eller btr(bränsletrycks regulator).kör med orginal stift tycker jag ngk tror jag har samma utformning i elektrod o platinan fast osäker på värmetalet..
benka1
Senast redigerad av 1 benka1, redigerad totalt 0 gånger.
av UFO13
#961065
Håller med Benka, kolla felkoder.

Men en fråga Benka, om det är bränslerelaterat, bör det inte vara ständigt återkommande och inte bara när man pressar motorn?
Har själv haft bränslerelaterade problem och då var det ständigt återkommande inte bara när jag pressade.


På tal om pumpen, hör du den gå igång som den ska när du startar tändningen? Rent logiskt känns det ju som bilen skulle haft problem hela tiden vid trasig bränslepump..
Om inte så kolla reläet före du byter pumpen.
benka1 skrev:Kolla felkoden lättast att spåra felet,själv gissar jag på bränslerelaterat problem får du felkod p0131 eller dyligt så är det soppa pum,filter eller btr(bränsletrycks regulator).
benka1
#961070
Bilen mår fint så fort du saktar ned igen, även i hastigheter upp till 180. Ingen rök, lukt osv.

Skall byta tändstift, olja och oljefilter imorgon. Återkommer!!!

Kan tilläggas att tomgången börjar pendla mellan 300 till 1000 några gånger innan den stabiliserat sig varje gång man trycker till gaspedalen i neutralt läge. Men detta känns som en helt annan historia, eller??

PS: Har ingen felkods-läsare, tips på en billig men ändå väl fungerande?
Senast redigerad av 1 LindgrenV40, redigerad totalt 0 gånger.
av UFO13
#961074
När det gäller tomgången kan du prova rengöra tomgångsmotorn och se om det hjälper. Inte så svårt, tog mig 10 min att skruva lös, 30 att rengöra ordentligt och 10 att skruva tillbaka (inräknat borttagande och tillbakasättande av kåpor och dyl.)

Men med tomgången i åtanke kan de vara som benka skriver, bränsletrycksregulatorn. Kostar 1200 på volvo, kostar 1000 på skroten..
av benka1
#961077
UFO13 skrev:Håller med Benka, kolla felkoder.

Men en fråga Benka, om det är bränslerelaterat, bör det inte vara ständigt återkommande och inte bara när man pressar motorn?
Har själv haft bränslerelaterade problem och då var det ständigt återkommande inte bara när jag pressade.


På tal om pumpen, hör du den gå igång som den ska när du startar tändningen? Rent logiskt känns det ju som bilen skulle haft problem hela tiden vid trasig bränslepump..
Om inte så kolla reläet före du byter pumpen.
benka1 skrev:Kolla felkoden lättast att spåra felet,själv gissar jag på bränslerelaterat problem får du felkod p0131 eller dyligt så är det soppa pum,filter eller btr(bränsletrycks regulator).
benka1
Mjo är soppapump o filter dåligt så hade jag ett problem som va att så fort jag svängde i fart så börja motorn rycka o på belastning typ uppför på 3-4:an så tändes motorlampan,efter byte av pump o filter så gick den kanon fast hade även problem med tomgången men det blev bra efter rengöring av tomgångs motor o spjäll hus,men efter 1 år fick jag samma felkod igen o motorlampan tändes exakt samma fel kod p0131 o lämna in bilen på volvo orka ej hålla på tyckte jag dom fick fram samma felkod som mig o dom sa att det va lmm som felade bytte den fast ingen skillnad då va det en på detta forum som informera mig o jag kika på btr,n o mycket riktigt läckte den soppa schansa o bytte den köpte hos volvo 1,200:- gick den på o det kändes surt att först lämna in bilen hos dom o betala 1100:- för felsök o sen hitta felet själv-nu går den som ett as 1 1/2 år senare-bra mao :D
av UFO13
#961080
Se där! Du får se det positivt, du förnyade mycket i bilen som hade kunnat ställa till problem framöver! ;)
Jag har själv funderat på att byta BTR'en då bilen är lite skralig på tomgången fortfarande och inte riktigt ger den acceleration jag vill ha..
Men, det får bli efter stockholmsresan i maj! :)
Tack för info! Kände igen mig lite i din felbeskrivning!

benka1 skrev:
UFO13 skrev:Håller med Benka, kolla felkoder.

Men en fråga Benka, om det är bränslerelaterat, bör det inte vara ständigt återkommande och inte bara när man pressar motorn?
Har själv haft bränslerelaterade problem och då var det ständigt återkommande inte bara när jag pressade.


På tal om pumpen, hör du den gå igång som den ska när du startar tändningen? Rent logiskt känns det ju som bilen skulle haft problem hela tiden vid trasig bränslepump..
Om inte så kolla reläet före du byter pumpen.
benka1 skrev:Kolla felkoden lättast att spåra felet,själv gissar jag på bränslerelaterat problem får du felkod p0131 eller dyligt så är det soppa pum,filter eller btr(bränsletrycks regulator).
benka1
Mjo är soppapump o filter dåligt så hade jag ett problem som va att så fort jag svängde i fart så börja motorn rycka o på belastning typ uppför på 3-4:an så tändes motorlampan,efter byte av pump o filter så gick den kanon fast hade även problem med tomgången men det blev bra efter rengöring av tomgångs motor o spjäll hus,men efter 1 år fick jag samma felkod igen o motorlampan tändes exakt samma fel kod p0131 o lämna in bilen på volvo orka ej hålla på tyckte jag dom fick fram samma felkod som mig o dom sa att det va lmm som felade bytte den fast ingen skillnad då va det en på detta forum som informera mig o jag kika på btr,n o mycket riktigt läckte den soppa schansa o bytte den köpte hos volvo 1,200:- gick den på o det kändes surt att först lämna in bilen hos dom o betala 1100:- för felsök o sen hitta felet själv-nu går den som ett as 1 1/2 år senare-bra mao :D

Kommer beställa sensor insugstryck och sensor[…]

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]