Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CarlRo
Har precis köpt min bil, och givetvis så krockade jag första dagen :cry:
Framförvarande bil fick tvärstanna för en jävla cyklist och jag hann inte få stopp på bilen, detta skedde i morgontrafiken i mycket låg fart 5-10km men inte fan hjälpte bilen till att bromsa. Jag kollade så active safety var i bockat i menyn, och det var det. Borde inte bilen också bromsat, jag upplevde inte att bilen gjorde något. En bekant sa att om active safety hade gått in, då hade du märkt det. Kan systemet vara trasigt, eller var det bara olyckliga omständigheter?
Är det city safety du har eller collision warning ? City safety reagerar väl "bara" på fordon, inte på cyklister. Vet dock inte om collision warning med pedestrian detection reagerar på cyklister.... ?:-/
Och, ja. Hade city safety bromsat hade du märkt det. Den bromsar HÅRT.
Användarvisningsbild
av Sleeper
Oj vilken upplevelse med en ny bil! Jag är nyfiken på svaren här. Har också en 12:a men eftersom jag är överjävlig på att köra bil (:)) har jag aldrig testat city safety i praktiken.

Som jag förstår scenariot borde din bil ha autobromsat för bilen framför dig. Jag förstår inte varför den inte gjorde det.
Inte alltid bilen reagerar så räkna inte med det. Anser bilen att du är medveten om faran (ex håller lätt på bromsen eller liknande som kan tolkas som att du sett faran) så tror jag inte den bromsar.?
Dessutom är det inte alltid den helt undviker kollision, beroende på hastighet kan den mildra smällen.
av CarlRo
Det står att bilen är utrustad med active safety, city safety känner jag inte till, är det samma sak? Enligt instruktionen ska bilen bromsa själv för hinder i upp till max 19 km/h och detta gick långsammare.
Minns inte när city safety blev standard på v70.
Kolla om du har lasersensorn i vindrutan.

Annars beror det på vilket paket du har. Driver support har också möjligheten att bromsa i vissa situationer men har inte i huvudet hur det var i just my12.

Inget av systemen är dock 100%

Active safety är ett samlingsnamn för säkerhetsfunktioner som skall förhindra eller hjälpa föraren då farliga situationer uppstår.
Jämför med passive safety som är airbag och krockzoner.

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]