NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 164forever
#960340
Hej. Jag är ny på denna del av forumet, men har varit med i flera år på "gamla" modeller.
Hur som helst, min fråga gäller dieslarna i V50, då jag funderar på att köpa en sådan.
2,0 är väl en Peugeot motor och D5 är väl en "äkta" Volvo motor?
Vilken är bäst?
Mvh/Håkan
Användarvisningsbild
av P210
#960348
Bäst på vad? alla har sina för och nackdelar..
Peugeotmotorerna (eg PSA-koncernens) kallas 1,6d och 2,0d, dessa har partikelfilter som skall bytas vid 12000mil, dyrt om Volvo ska göra det.
Det ska även fyllas på s.k. additiv-vätska vid ca 6000mils intervall som hjälper till att bränna rent partikelfiltret med jämna intervaller.
Har ingen större erfarenhet av 1,6:an men 2,0:an tycker jag är en trevlig motor på 136hk som jobbar på bra.
1,6 ersattes på slutet av D2 som också är en 1,6 liters, men har en annan typ av "underhållsfritt partikelfilter" som inte ska bytas i serviceintervallet (men likväl kan de bli fulla och behöva ersättas.) Sista årsmodellen 2012 fick samtliga dieselmotorer i Volvo V50 "underhållsfritt partikelfilter".

D3 och D4 & D5 är volvos gamla femcylindriga diesel i olika effektutföranden.
D3 och D4 är samma 2,0 liters motor men med olika mjukvaror, 150hk/350nm vs 177hk/400nm.
D5 2,4liter 180hk/400nm med manuell låda, med automat 180hk/350nm
D5 ersattes mot slutet av D4, praktiskt taget lika kraftfull men betydligt snålare.

En D3/D4 är nog mest "moderna" dieselmotorn till V50 - de lever kvar i nya V40 och S/V60 - starkare och (i vissa fall även snålare!). Min erfarenhet är att V50:an med de mindre motorerna dvs 115-hästars D2 och DriveE med 110hk bara är väsentligt snålare än D3/D4 när man fiskör i 80-90km/h.
Räkna dock med att skatten sticker uppåt på de större, kan tippa på 2500kr får en 2,0:a, D5:an med manuell dök upp till 3500kr vid årsskiftet, D5 med automat ligger säkert över 4000kr nu!

Läs mer här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=70311
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=87511
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=66998
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=67836
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=72591
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=72591
av timebandit
#960382
Skatten på våran 2.0D gick från 3000 till 3500 vid årsskiftet... Dock nöjd med bilen.
av Tosse
#960587
Går också i tankar på en V50 och funderar lite på skillnaden mellan 2.0D och D5.

Som jag förstått det är D5 en "riktig" Volvomotor som även sitter i många V70 medan 2.0D är en PSA-motor som t.ex. även sitter i Ford.
Bevisligen finns det många V70 som har rullat +40´mil men å andra sidan är V50 knappas en säljarbil så det kanske förklarar varför man aldrig ser några 2.0D med så mycket på mätaren. Det beror kanske inte på att 2.0D håller sämre än D5 utan helt enkelt på att få som kör 5000-7000 mil om året har en V50?

En liten oro är dubbelmassesvänghjulet, detta verkar vara ett åtkommande problem på V50 men jag har ingenstans läst om det på en D5:a. Kan det vara så att den starkare motorn medför att man också sätter en starkare koppling och svänghjul m.m.? Eller är det bara för att 2.0D är ett vanligare motoralternativ och därmed finns det fler bilar som går sönder vid 20-25`mil? Någon som vet om drivlinan är samma på de två modellerna?

Och sen är det såklart förbrukningen! Mer kraft är inte alltid = högre förbrukning. Jag kör mest långkörningar 50 mil på landsväg/motorväg och bara ibland i stan. Är D5 optimal för detta eller blir det bara extra förbrukning och en fet motor som jag aldrig får nöje av?
Användarvisningsbild
av P210
#960604
Drivlinan är inte samma, D5:an har en manuell sexväxlad låda som heter M66 med backen "nedåt/bakåt till höger om 6:an"

V50n 2.0D lanserades med 6 växlad manuell (med back som ligger till vänster om 1:an) som senare byttes ut mot en 5 växlad låda för att folk klagade på bränsleförbrukningen (men utanför sverige så har 2.0D haft 6-växlad låda hela tiden!). 2007 rationaliserade man i modellfloran och då hamnade återigen den sexväxlade lådan till detta motoralternativ.

Den femväxlade hette M56/MTX75, har för mig att denna sexväxlade låda som även satt i v70 heter MMT6/B6
http://www.gp.se/motor/bilfragan/1.2008 ... r-i-volvo-

Min D5:a trivs alldeles utmärkt på landsvägen, jag jobbpendlar tre mil enkel resa med 80-begränsning och då ligger man och tuffar runt 1400varv på sexan. Efter 4000mil i min ägo ligger snittet på 0,625l/mil mätt vid pump. Går komma ned till runt halvlitern om man fis-kör ordentligt någon tank. Men att få trycka gasen i botten och släppa loss alla 400Nm i en omkörning är ju lika underbart varenda gång! man längtar ju till man är ifatt nästa bil! Så den inbjuder ju inte direkt till ekonomikörning :D
Användarvisningsbild
av Coolvette
#960906
Vi har kört 1,5 år och 3000 mil med vår -11 med D3-motor och trivs bra med den.

Alltid kul med fler hästar men det brukar kosta i någon ände, förbrukning eller skatt.
Användarvisningsbild
av mobe
#960947
Tosse skrev:Går också i tankar på en V50 och funderar lite på skillnaden mellan 2.0D och D5.

Som jag förstått det är D5 en "riktig" Volvomotor som även sitter i många V70 medan 2.0D är en PSA-motor som t.ex. även sitter i Ford.
Bevisligen finns det många V70 som har rullat +40´mil men å andra sidan är V50 knappas en säljarbil så det kanske förklarar varför man aldrig ser några 2.0D med så mycket på mätaren. Det beror kanske inte på att 2.0D håller sämre än D5 utan helt enkelt på att få som kör 5000-7000 mil om året har en V50?

En liten oro är dubbelmassesvänghjulet, detta verkar vara ett åtkommande problem på V50 men jag har ingenstans läst om det på en D5:a. Kan det vara så att den starkare motorn medför att man också sätter en starkare koppling och svänghjul m.m.? Eller är det bara för att 2.0D är ett vanligare motoralternativ och därmed finns det fler bilar som går sönder vid 20-25`mil? Någon som vet om drivlinan är samma på de två modellerna?

Och sen är det såklart förbrukningen! Mer kraft är inte alltid = högre förbrukning. Jag kör mest långkörningar 50 mil på landsväg/motorväg och bara ibland i stan. Är D5 optimal för detta eller blir det bara extra förbrukning och en fet motor som jag aldrig får nöje av?
2.0D är också en 5cyl motor precis som D5 men D3(gamla 2.0) en 4cyl psa motor.
Användarvisningsbild
av P210
#960966
mobe skrev:2.0D är också en 5-cyl motor precis som D5 men D3(gamla 2.0) en 4cyl psa motor.
Du menar att D3 och D4 är 5-cyl med två liters volym, ingen av dessa har kallats 2.0D??

1.6D (109 hk) 4-cyl 1.6-liter D4164T PSA-motor
2.0D (136 hk) 4-cyl 2,0-liter D4204T PSA-motor
D2 (115 hk) 4-cyl 1.6-liter D4162T
D3 (150 hk) 5-cyl 2,0-liter D5204T5
D4 (177 hk) 5-cyl 2,0-liter D5204T
D5 (180 hk) 5 cyl 2,4-liter D5244T8/D5244T13
av Tosse
#961177
Ni är fanimej helt otroliga på att ge svar! Hade funderingar på att byta till ett annat märke men vem vill sitta och felsöka på tyska när alla svar man behöver finns på ens modersmål på världens bästa forum...
Användarvisningsbild
av StringerBell
#961220
Väldigt många D5:or får problem med virvelspjälllet som gör att den börjar sota. Jag fick fixa detta vid 13500 mil, som tur var på ett tidigt stadium.

Okej, det var bra att veta. Jag hade mätt ohm[…]

Har funnit mikrobrytare som kan passa. Men de ser […]

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

Saknar Android Auto

Den ska passa. Jag pratade även med Volvo sup[…]