Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag hade samma problem med min bil.
245/40-18 Pirelli PZero Rosso.

Tills jag fick bytt dom främre bärarmsbussningar bak.
Nu ligger bilen hur fint som helst på vägen.

Kolla dessa om dom inte redan är bytade
Användarvisningsbild
av SvenB
TommyP86 skrev:225 brett är inte speciellt brett, är den spårig är det nåt som är fel. Kontrollera främre bussningarna i länkarmarna bak. Sitter under baksätet ungefär ut mot tröskeln. Stålhylsan rostar och gummit lossnar.
Men om bussningarna vore slut, skulle bilen inte spårat med vinterhjulen också då?
Min bil är också väldigt spårig med 225/50 17 sommarhjul. den har varit en fröjd att köra under vintern med 205/60 16 men nu fasar jag nästan inför bytet till sommarhjulen.Jag tänker som ovanstående att det inte kan bero på något annat än hjulen eftersom den är så kursstabil med vinterhjulen på.
Användarvisningsbild
av Sceptic
SvenB skrev:
TommyP86 skrev:225 brett är inte speciellt brett, är den spårig är det nåt som är fel. Kontrollera främre bussningarna i länkarmarna bak. Sitter under baksätet ungefär ut mot tröskeln. Stålhylsan rostar och gummit lossnar.
Men om bussningarna vore slut, skulle bilen inte spårat med vinterhjulen också då?
Det kan man ju tycka. Själv upplever jag noll spårkänslighet med vinterdäcken (205/60-16) medan det vid spårig vägbana blir en viss spårkänslighet med sommardäcken (245/40-18). Visst kan väl dåliga bussningar påverka med det gör däckbredden (och hur slitna däcken är) också.
Svårt att bara svara på rätt av. Men, om en sån här bil är spårig är det så gott som alltid bussningarna bak, däcken, eller en kombination. Min bil var väldigt spårig mot slutet av hösten, med nerkörda sommardäck och dåliga bussningar. Bytte bussningarna och det blev som en ny bil. Bytte nästan direkt till vinterdäck, totalt okänslig för spår. Nu, med nya sommardäck (245/40-18) är den förstås lite känsligare än med vinterdäcken på 205/60-16, men ändå oerhört mkt bättre än med de gamla sommardäcken.
Finns inget konstigt i det, vinterdäck är högre, svampigare och döljer problemen mer.
Sommardäck med lägre profil är och skall vara styvare så följaktligen så "skvallrar" de mer om det finns några felaktigheter i hjulupphängningen.
Vandrar det och far så kolla fram och bakvagn samt hjulinställningen.

Ps funkade det i sommars så borde det funka nu med naturligtvis under samma förhållanden i övrigt.
Jag har likadan bil.
Förra våren satte jag på sommardäcken för första gången eftersom bilen var nyköpt och i min ägo bara över vintern.
De sommardäck jag hade var Pirelli Cinturato P7.
Det var riktigt obehagligt att köra med dessa, bilen for fram sidledes över vägen som om den bestämde helt själv.

Jag bytte till goodyear efficientgrip performance också i 225 men enbart fram då framdäcken var riktigt slitna.
Det blev en helt annan bil som är riktigt riktningsstabil nuförtiden.
Om jag inte hittat felet hade jag bytt bil, de gamla däcken var verkligt otäcka.

Ditt förstaval borde vara att skifta däck, sätt framdäcken bak och jämför.
Hade lika symtom på min bil. Hade visst för mycket luft i däcken. Har nu 2.6 - 2.7. Körde på ca 3 kg innan. Nu är den mycket mindre spårkänslig.
Har 225/50/17 ca 6mm kvar på alla däcken. Trodde inte lufttrycket kändes så väl i bilen

Nu har jag en V90 MY2020 med den gamla vanliga v&a[…]

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]