Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tek2kale
Hjulen roterar inte i samma riktning, inte heller i motsatt (när en hjulet vrids). Tyckte också det kändes som vänster bakhjul släpade lite på parkeringen vid kraftig sväng.
Tek2kale skrev:Tyckte också det kändes som vänster bakhjul släpade lite på parkeringen vid kraftig sväng.
Om ett hjul "släpar", alltså står stilla vid kraftig sväng är diffen "gången i bakaxeln. Däremot är det normalt att det andra hjulet snurrar baklänges om du snurrar framåt på en sida om kardanstången står stilla. Vrider du båda hjulen åt samma håll så ska kardanstången snurra. Ligger växel i är det så klart tvärstopp då om du vrider båda hjulen åt samma håll om allt är Ok. Kan du vrida något av hjulen framåt om man vrider dom samtidigt och växel ligger i är det också dags att byta diffrensialen .

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av frasse4
Du har inte slungdiff eller lamelldiff då? För på min 960 med slungdiff kunde ena hjulet släpa någon gång ibland om man svängde fullt.
frasse4 skrev:Du har inte slungdiff eller lamelldiff då? För på min 960 med slungdiff kunde ena hjulet släpa någon gång ibland om man svängde fullt.
Nästan det symtomet har jag i min 945 oxå, om jag gasar ut arslet ut ur en rondell så håller slungdiffen ibland kvar låsningen efteråt o då kan innerhjulet hasa/hoppa i snäva kurvor. men vad jag läst mig till beror mitt problem på att min diff är gammal o sliten..
frasse4 skrev:Du har inte slungdiff eller lamelldiff då? För på min 960 med slungdiff kunde ena hjulet släpa någon gång ibland om man svängde fullt.

Jaså. Jag kollade inuti och det fanns inga chipade kuggar eller glappa delar. Vet inte hur dom ser ut (hittar ingen etikett heller)....lägger in en bild:
Bilagor
P3260009k.jpg
P3260009k.jpg (252.87 KiB) Visad 519 gånger
Jag har aldrig sett hur en slungdiff ser ut.... Förrän nu :lol: Jag har sett några "vanliga" under åren och dom ser inte ut så här. Den ser precis ut som jag har "föreställt mig" att en slungdiff skulle kunna se ut efter vad jag läst om den.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Jag har aldrig sett hur en slungdiff ser ut.... Förrän nu :lol: Jag har sett några "vanliga" under åren och dom ser inte ut så här. Den ser precis ut som jag har "föreställt mig" att en slungdiff skulle kunna se ut efter vad jag läst om den.

Mvh
Lennart
Det är alltså en slungdiff...stämmer bra kollade google nu: https://www.google.se/search?q=slungdif ... 66&bih=643

Ska den ha limited slip tillsats precis som lamelldiff osv.? Mina andra bilar har öppna diffar.
Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? --[…]

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]