Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#851986
Hej!

Jag har en Volvo S60 2.5T modellår 2004 med en läckande styrväxel, som jag har tänkt byta ut.

Jag har fått ett produktionsnummer av Volvo, som är 8684269 med märke ZF. Problemet som har uppkommit är att styrväxlar med just detta produktionsnummer är svårhittade, på bildelsbasen till exempel finns enbart 2st exemplar i sämre skick. Övriga styrväxlar hittas på diverse internationella hemsidor med bristande lageruppgifter. Om man ej går efter produktionsnumret finns det styrväxlar av ZF samt samma modellår som det är på min bil att få tag på relativt enkelt, frågan är ifall dessa passar?

Min fråga till er är alltså om ni vet ifall det skiljer sig mycket mellan olika styrväxlar inom samma märke? Rent spontant känns det som om det borde vara samma typ av styrväxlar, bara man håller sig inom märket ZF och utgår efter ifall man har hastighetsberoende servo eller inte?

(Jag har varit i kontakt med Bilia, som förde frågan vidare till Volvo, men denna persons svar var ett väldigt kort "Nej, det måste vara samma produktionsnummer." Det verkade inte som om denna person var intresserad av att hjälpa till alls...)

Tack på förhand!
/RO
#960951
Titantony skrev:Hej! Fick du någon klarhet i om det fanns ersättare till 8684269? Sitter nu i samma situation.
Hej!

Ja, problemet är faktiskt löst! Nu var det ett tag sedan jag grottade i detta, så jag kommer inte ihåg exakta skillnader, men styrväxeln som satt på med det tidigare angivna produktionsnumret var ej identiskt med de andra vanliga styrväxlarna av märket ZF. Denna modell som jag hade verkade vara lite av en avart, såg lite ut som en "blandning" mellan SMI och ZF, om jag kommer ihåg rätt. Hursomhelst så löste det sig genom att jag köpte en styrväxel ZF av märket Proparts, då denna skulle fungera enligt en kontaktperson. (Jag tror att den jag köpte är identiskt med den som "Vparts" säljer i sin webbshop, med artnr: 13092202.) Själva monteringen utförde jag inte själv, utan jag lämnade in bilen på verkstad och mekanikern fick allting på plats, det enda som var annorlunda på den nya styrväxeln var att anslutningsrören för hydrauloljan behövde byta plats med varandra, vilket mekanikern kunde lösa genom att böja dessa rör tills de passade. Det fanns tydligen även en slags "skyddsplåt" på original som ej gick att överföra till den nya. Utöver detta var det tydligen inga problem.

Har du några mer frågor så svarar jag så fort jag kan, lycka till med din bil!

Med vänliga hälsningar
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]