Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Davveswea
Hej!
Skulle behöva lite hjälp.
Det är så att jag har bytt abs givare på bilen eftersom lampan har lyst ett tag. Lampan slockade och jag trodde allt var bra men när jag var på väg till jobbet så märkte jag att bromsen var konstig att det liksom högg i bromsen när jag bromsa och efter ett tag så tände sig lampan. Och så är det nu när jag kör att istället för lysa hela tiden så tänds den efter ett tag. Och bromsen är konstig. Vad kan det va för fel?? Någon mer som har varit ute för samma sak??
Bilen är en volvo 945 97
Användarvisningsbild
av lennarte
Kolla felkoderna först. I och med att det är en -97-a är det lite problem. Man kan relativt enkelt bygga en "felkodsläsare". Det underlättar betydligt vid felsökning. Annars är min gissning dåliga kuggkransar vid hjulen, eftersom lampan tänds först efter ett tag. Lättast att börja med är att mäta motståndet (Ohm talet) i samtliga givare. Koppla loss i ett kontaktstycke och mät mellan kablarna. På min (740) ska det ligga på 1000 - 1200 Ohm, vet ej vad det ska vara på din, men om det visar MOhm eller inget alls så är det ju fel. Hur du bygger felkodsläsare,
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Där står även hur du tyder koderna

Mvh
Lennart

Fick nya 5.0.5 via OTA. Ser ok ut, inga buggar &au[…]

Friskluftslang

Hej! Är det någon som har tips på[…]

Bensinpriser v2

Trump verkar ju ha fått uppdatera sin plan. […]

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? […]