Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bilman
I manualen för 745/90 står det om motorolja API SG eller SF. Inte ens hos Volvo fanns denna beteckning på deras olja. Castrol, Mobil etc alla har beteckningen API men sedan skiljer sig:CF, SM etc. Räcker det med beteckningen API för att köpa olja?
Användarvisningsbild
av lennarte
Man kan fortfarande hitta SF/SG olja, men då är det lågprisoljor på typ Ullared och sådant. Men det är inte sämre för det. SM är ju "bara" en högre kvalitet och "C-et" står för att den kan användas till (vissa) dieselmotorer. Dom moderna klassningarna är ingen höjdare att försöka förstå däremot. Där får man följa tillverkarnas rekommendationer bättre, i alla fall medans bilarna är nya. Står det i din bok SG så är det den lägsta kvaliteten som Volvo rekommenderar. Följer man bara alfabetet uppåt så blir det bara bättre och bättre kvalitet. Att köra på "C" är heller inge nackdel, tvärt om. Det har med renhållnings förmågan att göra. En dieselmotor blir "smutsigare" invändigt betydligt fortare. Nu "pratar" jag äldre diesel bilar.
Mvh
Lennart
av bilman
Tack för svar! Årsmodell 90 är förstås 25 år gammal och manualen likaså. Vad jag funderade på är om gammal motor mår bättre av viss olja, för vad jag förstår är det viktigt för CO-halten och besiktning. Det var ju bra att veta att ju högre bokstav desto högre kvalitet. Tror att jag satsar på detta.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har skrivit det innan, helsyntet är överreklamerad. Kul att någon annan också kör på semisyntetisk. Själv kör jag på denna,
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... W40-36922/
Både till Volvon och Passaten. Till båtmototorn använder jag denna,
http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier ... -30-36882/
Kört på dessa oljor i något år. Innan körde jag på helsynt på frugans Passat ( rekomenderat av VW), men det slutade meden igenkoksad motor och väldigt nära ett motorras när oljetrycket försvann och det var en dryg mil till innan vi kunde parkera bilen och ringa dottern så hon kunde hämta oss.

Mvh
Lennart
Bensinpriser v2

Går fort uppåt

Fick nya 5.0.5 via OTA. Ser ok ut, inga buggar &au[…]

Friskluftslang

Hej! Är det någon som har tips på[…]

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? […]