Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ason1
Nu när man får en 2016 års modell med D4 AWD 190 HK istället för 2015 års modell pga lång leveranstid - är det någon skillnad på motorn (tidigare tror jag det stod 181 hk) i 2016 års modell? Kanske besvarad innan i tråden men då får ni ursäkta för tråden börja bli ganska lång att läsa igenom.
Användarvisningsbild
av mikeman
ason1 skrev:Nu när man får en 2016 års modell med D4 AWD 190 HK istället för 2015 års modell pga lång leveranstid - är det någon skillnad på motorn (tidigare tror jag det stod 181 hk) i 2016 års modell? Kanske besvarad innan i tråden men då får ni ursäkta för tråden börja bli ganska lång att läsa igenom.
2015 års modell och tidigare var 181, 2016 har 190. Är det 20nm mer vrid också? Motorn har troligen "chiptrimmats" med några hästkrafter plus fått start-stop med automat och går i miljöklass Euro 6b, var det 5b innan? Det är förstås möjligt att den har exakt samma effekt ut som tidigare, svårt att veta.
av ason1
mikeman skrev:
ason1 skrev:Nu när man får en 2016 års modell med D4 AWD 190 HK istället för 2015 års modell pga lång leveranstid - är det någon skillnad på motorn (tidigare tror jag det stod 181 hk) i 2016 års modell? Kanske besvarad innan i tråden men då får ni ursäkta för tråden börja bli ganska lång att läsa igenom.
2015 års modell och tidigare var 181, 2016 har 190. Är det 20nm mer vrid också? Motorn har troligen "chiptrimmats" med några hästkrafter plus fått start-stop med automat och går i miljöklass Euro 6b, var det 5b innan? Det är förstås möjligt att den har exakt samma effekt ut som tidigare, svårt att veta.
Min beställda är manuell växellåda. Miljöklass 6 b innebär det lägre skatt ?
Användarvisningsbild
av leiwi
Blanda inte ihop MY 16 med årsmodell 2016 det som förr hette "årsmodell" heter numera "fordonsår " (och är det som trafikverket använder) en bil som levereras under 2015 kan ha både modellår(MY) 15 , 16 beroende på när på året Volvo väljer att införa det. Men som sagt Fodonsåret kommer att vara 2015 för alla :D :D

Och vad jag känner till så finns ingen AWD som miljöbil(skattebefriad) med fordonsår 2015
Användarvisningsbild
av joel80
Men leiwi.. Nu gör du det igen! Du rör till det för folk.. Släpp det där med fordonsår. Det har inget värde här och det var väldigt länge sen man ändrat hur man säger.
Och ska du prata miljöbilar ska du även där strunta helt i fordonsår då det är modellår/årsmodell som har skillnader.

Endast då det vid årsskiftet ibland ändras regler för skatten har det betydelse för när bilen registreras.. Men det är fortfarande modellår som är intressant vad gäller t.ex utsläpp o prestanda.
av SurfarHy
joel80 skrev:Men leiwi.. Nu gör du det igen! Du rör till det för folk.. Släpp det där med fordonsår. Det har inget värde här och det var väldigt länge sen man ändrat hur man säger.
Word!
Användarvisningsbild
av leiwi
SurfarHy skrev:
joel80 skrev:Men leiwi.. Nu gör du det igen! Du rör till det för folk.. Släpp det där med fordonsår. Det har inget värde här och det var väldigt länge sen man ändrat hur man säger.
Word!

Jag vet men trafikverket använder det för miljöklassning :D :D
av svedan
volvoofc skrev:Skulle bara checka MinVolvo-sidan innan jag skulle sova (standard vid det här laget) och ser att bilen ÄNTLIGEN blivit kölagd! Det står inte längre "planerar produktionsstart". Känns som ett litet steg framåt! Bilen beställdes 16 februari. Fick då leveranstiden 8-9 veckor. Det verkar ju inte hållas med tanke på att det redan gått över 5 veckor och det står 13 veckor kvar. Leveranstiden på en 2016 xc60 ligger alltså på början av Juli för tillfället. Känns väldigt långt fram...
Beställde 17 mars
xc60 OC awd med alla paket
Leveransstatus 2015-03-26
3452 före i kö tills bil byggs i Gent
12 veckor till leverans
(beräknad v.25)
  • 1
  • 76
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80